Rere les passes del rei en Jaume

Mallorca acull aquest cap de setmana el rodatge d'un documental sobre el monarca

Eduard Torres ha recorregut tot el territori de la corona d'Aragó resseguint el rastre de Jaume I.

TW
0

Desconegut a França, odiat a Aragó, discutit a Catalunya i magnificat a les Balears i al País Valencià. Així és com és com han redescobert Jaume I Eduard Torres i l'equip de la productora Cadiresdefusta (tots procedents de València) en el documental Rere les passes del rei, que aquest cap de setmana finalitza el seu rodatge en diferents paratges de Mallorca. Seguint el fil del 800è aniversari del naixement del monarca, Torres i el seu equip s'han proposat fer un documental diferent. «Sabíem que les televisions o les institucions farien la visió oficial del monarca, la cara bonica del rei». «Nosaltres hem volgut fer el seu vessant més humà», perquè, en definitiva,«si d'una cosa ens hem adonat, és que els reis, en el fons, són persones amb els seus amors, les seves enveges o els seus odis».

El rodatge de Rere les passes del rei començà el mes de desembre a Montpeller. Durant aquests cinc mesos, l'equip ha recorregut tots els territoris de la corona d'Aragó i s'ha entrevistat amb diferents historiadors com ara Ernest Belenguer a Barcelona, José Luis Corral i Cidal Muñoz a Aragó, Robert Vinàs a Perpinyà, vicent Garcia de Edo a Castelló o Torres Fontes a Múrcia, entre d'altres. A Mallorca, les veus expertes han vingut de Joan Pascual, president d'Arca, que ha parlat del patrimoni heretat de la conquesta i Caterina Valriu, filòloga de la UIB qui, a través de les rondalles, exposa una nova manera de conèixer la figura de Jaume I. «Teníem clar que no volíem fer un documental de pedres» exposa Torres, «per això hem volgut cercar noves maneres d'enfocar els temes i, les rondalles, per exemple, ens permeten poder parlar de les relacions que s'establiren amb els sarraïns».

El documental prengué imatges ahir de Campanet, del castell d'Alaró, la serra de Tramuntana, Pollença i Andratx. Avui se'ls podrà veure per Santa Ponça, Porto Pi o el centre de Palma mentre que, per demà, han deixat Capdepera, Artà o Felanitx. Una altra peculiaritat del documental serà la música, a ritmes de jazz i interpretada pel també valencià Andrés Belmonte qui recentment ha estrenat l'espectacle Jaume I el Flauqueridor. El rodatge s'acaba aquest cap de setmana i es distribuirà a partir de l'estiu a diferents televisions autonòmiques. De moment, Canal 9 i les televisions d'Aragó i de Múrcia ja hi han mostrat interès.