TW
0

Tot i que un any no és un període suficient per valorar la feina d'un nou equip de govern, sembla que a Ciutat s'està començant a respirar un nou ambient pel que fa a les arts escèniques. Una cartellera plena, arriscada, de qualitat i variada és el que ofereixen les diferents sales de teatre de Mallorca, ja sigui des de l'àmbit públic, sobretot des del renovat teatre Principal, com des del privat o les sales de la Part Forana. Tot i això és Palma qui ha experimentat una revifada més notable convertint aquella màxima que «els mallorquins no van al teatre» en un mite que, una vegada més, ha resultat ser fals.


Diari de Balears ha volgut fer un balanç del nou escenari escènic consultant companyies, entitats privades o associacions professionals. Totes conicideixen a felicitar la tasca de Joan Arrom al capdavant del teatre Principal tot i que, com declara Pere Mestre del teatre Sans, «faltaria certa coordinació i col·laboració entre les sales públiques i les privades. A nosaltres sovint ens és difícil de destacar i hauríem d'aconseguir que la iniciativa pública no trepitjàs les més propostes més petites».
Aina Cortès, de l'Associació d'Actors i Actrius de les Illes Balears (AAAIB) també lloa la tasca del teatre Principal «que ha optat per arriscar, tal com pertany a un teatre públic. Les empreses privades ja faran negoci, però els públics han d'arriscar els nostres doblers a fons perdut», declara la vicepresidenta de l'AAAIB. Cortès també valora molt positivament la tasca que està duent a terme el Govern balear a través de l'ens públic d'IB3 qui, segons Cortès, «té una predisposició molt bona amb vista a la contractació dels actors i a la dignificació de la professió».

Tanmateix, si bé des del punt de vista de programació l'aire que es respira és satisfactori, no ho és tant des del punt de vista intern, on sembla que el teatre continua sense ser una prioritat pels polítics. «Queda per veure encara la convocatòria de les subvencions de la Fundació Teatre Principal, en què s'evidenciarà molt clarament quina és la tendència o el tarannà que vol seguir l'equip de govern», recorda Perla Riera, de la companyia Iguana Teatre, qui també lamenta que alguns dels projectes iniciats durant l'anterior legislatura, com ara el PESAEM (Pla Estratègic del Sector de les Arts Escèniques de Mallorca) hagin quedat en un «punt mort». «És una llàstima perquè fou un projecte en què participà molta gent i molt bona», especifica Riera. Des d'Iguana Teatre, Riera també vol denunciar el retard que porta el circuit de les Arts Escèniques com també el fet que la Conselleria de Comerç i Indústria no inclogui les seves competències dins el món de les arts escèniques, tal com ja passa en molts d'altres territoris.

Joan E. Ramon, director de la companyia Morgana Teatre, també denuncia certs posicionaments que vénen des de les institucions que, si bé s'han marcat una línia molt clara i de qualitat, «també han augmentat encara més aquesta mena de fanatisme 'anti' tot allò que no està fet en català». «La cultura és universal i no ens podem tancar només a allò que tenim nosaltres perquè, sincerament, tampoc no és per tirar coets», sentencia Ramon.

Encara dins les propostes per reactivar ja del tot l'escena mallorquina, Aina Cortès reclama una major gestió de l'Ajuntament de Palma que, de moment tal com confirmen totes les fonts consultades, resta en «standby». Des de l'AAAIB, l'actriu assegura que «no ens podem permetre que un teatre com el Xesc Forteza resti aturat o que, en moltes ocasions, les fires de teatre que es fan a la Part Forana superin les de la capital. Palma hauria de ser el centre cultural de les Illes Balears».