Un article de Gabriel Alomar (1922)

TW
0

El gran escriptor i polític Gabriel Alomar de qui tant hem parlat en aquesta secció publicava un article al diari La Libertad que en el dia d'avui encara sembla prou suggerent i clarificador. El titulava «La ciutadania i l'ensenyament» i potser feia arrufar el nas als partidaris de l'escola privada i quasi sempre de direcció clerical, en aquell temps, és clar.

«L'Estat liberal, nascut de la Revolució, es trobà dins un greu dubte a l'hora d'abordar el problema de l'ensenyament públic. Per què? Perquè el principi de llibertat no era aplicable, en aquell cas, el principal interessat en la qüestió: l'infant. L'infant no pot ser àrbitre de la seva llibertat, perquè l'eduquen per fer-lo capaç i subjecte de tal llibertat. Ara bé. Qui l'ha de substituir en la tria dels mitjans educatius? Qui l'ha de dirigir, encara encegat, a través de les nadives boires fins a la llum? No hi ha més que dos termes en aquesta acció: o la Família o l'Estat; o el cercle menor i més immediat o el cercle major. Aquest és el problema inicial.

Doncs bé; quin ha estat el criteri de l'extrema dreta, del clericalisme, entorn al problema? La més patent i reveladora ambigüetat. En els països no catòlics o laics, com Anglaterra o França, els catòlics han invocat la llei de llibertat, el total arbitri del pare de família per tal de decidir l'orientació educativa dels seus fills. Però en els països del catolicisme oficial, com Espanya, han invocat la coacció confessional de l'Estat sobre els pares no catòlics per obligar-los al fet que els seus fills rebin l'educació confessional. És a dir, que mentre reputaven com a intolerable tirania el més petit entrebanc imposat a l'ensenya ent lliure pels Estats laics o herètics, exigien una intolerància encara major en els Estats catòlics. Quan els bisbes francesos realitzaren la seva sonada campanya contra les lleis anticongressionistes, els liberals espanyols se servien exactament dels mateixos arguments en favor de la nostra llibertat d'ensenyament.

Aquells bisbes hagueren pogut venir a perorar en les nostres assemblees. Perquè hom vegi així la sinceritat i la coordinació lògica de determinades grans campanyes... Però tornem al problema inicial.

Qui ha de ser l'àrbitre de l'educació, ja que l'escolar és, naturalment, incapaç d'aquesta llibert at?
Jo crec que en la pregunta va inclosa la resposta: per formar ciutadans s'han de formar homes lliures. La millor educació serà aquella que pugui proveir el deixeble de la seva major riquesa en llibertat (però també en ciutadania), la que sia capaç de fer arribar a les seves potències espirituals la major suma d'adquisicions per tal de ser àrbitres de si mateix, gestor futur de la Nació i de l'Espècie humana. No us sembla que en el 2008, vuitanta-sis anys després, qualcom d'aquest debat encara dura?

MIQUEL FERRÀ I MARTORELL