Foren molts que s'assegueren a la taula braser del carrer de
Palma, número 74 de Santanyí. Blai Bonet (1926-1997) obria la porta
del seu particular univers a aquells que volguessin compartir amb
ell una estona de conversa, devora ells la mare de l'escriptor els
observava amb posat agombolador. Arran de la mort d'aquesta, les
visites canviaren d'ubicació i Cala Figuera es convertí en l'espai
de peregrinatge d'aquells amics i coneguts bonetians que volien
«explicar coses» a l'escriptor i a alguns dels quals, Blai Bonet,
els dedicà algunes de les seves lletres versades.
Fou precisament això, capvespres de tertúlies, el que marcà
molts d'escriptors i lectors. La força i imaginació de les paraules
del poeta i narrador de Santanyí perduren avui en la història de la
literatura catalana i el seu record esdevé una petjada ben
viva.
«Tots els que us heu interessat per la meva literatura sempre
tindreu una cosa de mi, l'amor que teniu a les paraules». Això és
precisament el que Blai comentava al seu amic Antoni Vidal
Ferrando, també santanyiner, qui recordava ahir la primera vegada
que s'acostà a l'escriptor per demanar-li parer sobre uns versos
que havia enllestit. «Blai llegí els meus poemes, els corregí i
m'explicà el sentit de la poesia. Però davant la meva insistència a
saber la seva opinió em digué: I que vols fer als desset anys?»,
explicà Vidal Ferrando qui afegí també que «fou una persona
especial que influí no sols en els autors de la seva generació sinó
en els posteriors».
Un sentiment molt semblant al que apuntà Miquel Bezares qui
juntament amb el fotògraf Toni Catany, passaren més de dos
capvespres de conversa amb l'escriptor santanyiner. «Blai creia que
la bona literatura aguanta el pas del temps, i aquesta màxima es
compleix amb la seva. El seu llegat continua ben vigent, la seva
literatura no ha fet més que començar, ja que sempre hi trobes
coses per descobrir, no s'acaba mai», afegí. Joan Perelló també era
un jovençà quan s'acostà a Bonet després d'haver descobert Comèdia
i l'Evangeli segons un de tants, així com el vessant novel·lístic
de Bonet que, per Perelló, «em causà un gran impacte». Una opinió
que també comparteix el professor de la UIB Josep Antoni
Grimalt que definí El Mar amb la mateixa paraula: «impacte». «Jo
estava acostumat a llegir l'escola mallorquina i aquella novel·la
m'impactà». Arran d'aquesta lectura, el corrector d'Evangeli segons
un de tants, es convencé, segons les seves paraules, «que la
llengua que parlam serveix per fer qualsevol classe de
literatura».
El vessant narratiu és també el punt que destacà ahir Arnau
Pons, qui assegurà que «El mar deu ser una de les novel·les que més
impressionen. La diferència amb Cambres estretes, de James Purdy,
per exemple, és que no diu tot el que Purdy diu, però fa el mateix
efecte, o encara més i tot. Una estranya desídia vol que ni l'una
ni l'altra no es trobin a les llibreries».
Blai Bonet com «un gran oceà literari», és la frase que escollí
Guillem Frontera per parlar de l'autor de Nova York. Quan només era
un jove, Frontera bescanvià amb Blai opinions literàries amb
l'escriptor i amb una «temeritat juvenil», com ho defineix, li
comentà que en un mateix poema no es mantenia la intensitat de
forma regular. «Blai, molt hàbil, em respongué que a les simfonies
de Mozart tampoc no conservenen en tot moment la mateixa
intensitat, i que les davallades, també són molt importants»,
recordava ahir amb un somriure als llavis. «Fou un home que va
saber aplicar molt bé la seva metàfora del que volia fer la seva
generació. No volem cremar l'olivera, la volem coronar, perquè
surti amb més força», sentencià.
Una força literària que per Antònia Vicens destaca sobretot en
la seva primera etapa. Coneguts de tota la vida, ja que ambdós eren
del mateix poble, Vicens ressalta la imaginació desbordant de Blai
Bonet que «sense necessitat de moure's viatjava arreu del món».
Corrien els anys setanta quan Antoni Artigues també passà pel
santuari bonetià, però fou realment el 1995 quan preparava
Parasceve quan en tingué més relació. «Blai Bonet no s'acaba, no
s'acaba mai», sentenciava ahir Artigues parafrejant Flotats. «Blai
és un poeta universal i com deia Hölderlin si vols anar cap al
sublim decanta't cap allò vital. D'aquesta manera ho féu Blai».
L'evangeli segons un de tants també fou el llibre de capçalera
de Gabriel Florit abans de coneixe'l. Qui assegurà que «en una
cultura minoritzada com la nostra costa molt madurar i és ara quan
es comença a conèixer la seva obra». L'anecdotari de Florit sobre
les seves converses amb aquell mestre vessa, encara que destaca com
després d'aquelles xerrades entre amic «Bonet t'havia trabucat les
teves convicccions».
Unes converses que també mantingué amb Carles Rebassa. Aquest
sols tenia quinze anys quan entrà en una llibreria i comprà dos
llibres de Blai. Des de llavors ençà, Rebassa s'ha endinsat dins
l'obra del santanyiner de quatre grapes. Així mateix, lamenta el
fet que «arran de la divisió de la cultura que patim sembla que
Blai sigui sols un autor mallorquí, si bé al Principat fa gràcia,
al País Valencià el desconeixen».
Bernat Nadal també fou un dels que visità, a finals dels anys
seixanta, la morada de Blai. El primer pic de la mà d'un altre
poeta, Miquel Àngel Riera. «Sortia poc a visitar els altres, però a
casa seva sempre eres ben rebut». «Com a poeta Bonet és el més
representatiu de les Illes del segle XX, sense cap dubte», assegurà
Nadal. Unes impressions amb les quals coincideixen molts, no només
els avui consultats pel diari, sinó tants admiradors que varen
envoltar aquella taula rodona juntament amb ell i d'altres que,
malgrat no haver-lo conegut, segueixen encara avui les seves
petjades literàries.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.