Una selecció de tapissos mostra les relacions entre Miró i Josep Royo

La Fundació destina així la totalitat dels seus espais a l'artista

TW
0

La Fundació Pilar i Joan Miró ha estat sempre bressol de reconegudes exposicions temporals d'arreu del món. Una vegada a l'any, però, la fundació destina totes les seves sales a l'obra de l'artista que li dóna nom. Fins el 10 de juny, doncs, la mostra Joan Miró, tapissos i dibuixos ocuparà els espais Zero i Cúbic de la Fundació, espais destinats habitualment a les exposicions temporals. Concretament, les parets del museu acolliran una col·lecció de sis tapissos, obra del col·laborador artesà de Miró Josep Royo i una nova mostra de dibuixos i esbossos del pintor. Magdalena Aguiló, directora de Fundació, destacà la importància d'aquests tapissos que «demostren el contacte de Joan Miró amb els seus mestres artesans». La relació Miró-Royo començà devers el 1970. Junts treballaren en la confecció de tapissos, portant-los arreu del món i tenint com a culminació el tapís que exposaren a París el 1974 (d'onze metres de llarg i 4.000 quilograms de pes) i que fou l'inici de grans encàrrecs i contractacions.

Els sis tapissos que s'exposen a la Fundació Pilar i Joan Miró estan realitzats per Josep Royo, entre 1989 i 1991, sis anys després de la mort del pintor, i s'inspiren en el llibre de poemes Le lèzard aux plumes d'or, il·lustrat i escrit pel mateix Joan Miró l'any 1971, del qual s'exhibeixen també 10 litografies. Per Aguiló, «aquest treball demostra el respecte absolut que Royo tenia per Miró, que arriba fins i tot a firmar aquests tapissos amb els noms de tots dos». La segona part de la mostra, ubicada a l'Espai Zero, recull una acurada selecció de dibuixos preparatoris de la dècada dels 70. Entre aquests esbossos n'hi ha molts que fan referència als processos de creació dels tapissos que realitzaven amb Royo, mentre que la resta, inèdits, aporten una nova visió a l'obra de Miró. Per la directora del museu, «els dibuixos de Joan Miró eren una eina importantíssima dins el seu procés creatiu». De dibuixos, se'n conserven uns 18.000, dels quals 1.500 són propietat de la fundació mallorquina.