TW
0

Manuel Castells, professor de Sociologia i Planificaciò urbana de la Universitat de Berkeley i especialista en la societat de la informació, exposà ahir les seves tesis més recents sobre com funcionen en el món actual les noves maneres de difondre idees, i com són adquirides per les majories. «L'objectiu final dels mitjans és cercar la professionalitat dels seus periodistes», afirmà Castells. «Això no lleva, però, que el paper dels professionals dels mitjans s'hagi convertit, de cada cop més, en militància política». Tanmateix, «ha canviat una cosa: que el poble no vol rebre idees noves. El que realment vol és que els mitjans li reafirmin aquelles idees que ja té com a pròpies».

«Els oients de la Cope -posa per exemple el professor- volen que aquesta ràdio els doni arguments per verificar allò que ja pensen d'antuvi». Al parer de Manuel Castells, «els directius més intel·ligents són aquells que saben diversificar els seus mitjans com a militants de diversos corrents polítics, independentment que siguin oposats». En aquest context, «qui capitalitza la creació d'opinió és aquell que té una pluralitat informativa dins el mateix grup empresarial». Uns dels darrres avanços de la comunicació, els blogs per mitjà d'internet, també varen ser objecte de reflexió del professor. «Aquests nous mitjans de comunicació personals han sorgit amb molta força, i els polítics han estat dels primers a descobrir-ho, per difondre-hi el seu pensament». Però, i en qualsevol cas, Castells reconeix un altre grup social que hi ha entrat molt aviat: «Els teenagers -com s'anomenen ara els adolescents- ja no escriuen les seves experiències en un diari de paper i l'amaguen davall el coixí. El que fan ara és incloure'l a internet perquè tothom sàpiga el que experimenten -llevat dels seus pares, és clar-».

L'autor de l'obra cabdaL'era de la informació pensa que, «tot i que internet arriba de cada dia a més gent i fa augmentar la societat xarxa, no serveix com a mètode d'organització. Al Qaeda, posem per cas, utilitza internet per difondre-hi les seves idees, però no com a mitjà d'organització, entre altres motius perquè ben aviat els enxamparien». «Però el centre de la galàxia informativa encara és la televisió», assegurà Castells. L'exemple és la cadena nord-americana Fox News, que «ha fet una tasca important per justificar la guerra de l'Iraq. I el més interessant és que no ho ha fet per ideologia, sinó per estratègia comercial. Com que els americans que volen morir per la pàtria a l'Iraq són molt pocs, la seva tasca els és enormement necessària». Per tant, no tot és nou. «Qui entén la política com un mitjà just per enriquir-se, sense tenir en compte amb qui s'alia, ha succeït i succeeix. Basta anomenar Joan March. Tant li fou aliar-se amb liberals o conservadors com sufragar la Casa del Poble als socialistes».