El comte de Seguier (1899)

TW
0

Havent mort a Mallorca (1899) el comte Ulises de Seguier, molts dels objectes de la seva col·lecció d'antiguitats havien d'anar a formar part del Museu Episcopal: bibelots d'art xinès i japonès, ceràmica de Satsuma, un fragment de metopa d'un temple grec del segle V abans de Crist, algunes peces romanes, un retrat de Lluís XIV pintat per Rigaud, el ceptre d'aquest mateix monarca en ivori filigranat, un autògraf de Napoleó, una carta autògrafa de Lluís-Felip d'Orleans, llibres dels segles XVI i XVII i moltes més curiositats antigues. Seguier havia estat el secretari particular de l'arxiduc Maximilià, que fou també emperador de Mèxic i de totes aquelles dramàtiques experiències en duia trist record. Explicava un periodista a la premsa local que aquest «ciutadà important de la República francesa residia des de feia algun temps a la nostra illa, tot demanant repòs per a la seva feixuga tasca anterior en la diplomàcia i la política. Sembla que aquí trobà la calma i tranquil·litat desitjades i d'aquesta manera pogué dur a terme importants treballs literaris». Escriví un llarg epíleg a La Divina Comèdia, composà un poema patriòtic de més de dos mil versos, estudià i traduí les obres completes d'Horaci i del poema Els argonautes d'Apol·loni de Rodes. Havia residit també, per raó del seu càrrec a l'altre Miramar, és a dir, el castell imperial de la Istria, antany territori austrohongarès, situat prop de Trieste, a la costa adriàtica. Allà es trobava amb l'arxiduc Maximilià quan li fou oferida a aquest, la corona azteca. Era l'any 1863. Mai no l'hauria d'haver acceptada ni tampoc haver cregut en els cants de sirena de Napoleó III i la seva esposa Eugenia de Montijo.

Fet presoner a Querétaro, fou fusellat per ordre de Benito Juárez. Això era el 19 de juny de 1867. El poeta Giosue Carducci (Val di Castello, Lucca, 1835-Bolònia, 1907) dedicà al castell de Miramar, amb el drama de rerefons, uns molt sentits versos. «Oh Miramar! vers tes blanques torres/ tètriques en el cel plovisc ós,/ marxen en vol de sinistres ocells/ obscurs núvols. Oh Miramar! Contra aquestes pedres teves,/ amb un bramul de rancunioses ànimes,/ pujant grisos de l'irat pèlag/ baten les ones. Des de la mar en l'ombra dels niguls,/ les ciutats torrejades mir en amb tristor,/ Mugia i Pirano i Egida i Parenzo,/ gemmes del golf. I la mar llança tots els seus avalotats/ sorolls contra aquest bastió d'esculls/ per on guaites a ambdues vistes d'Adria/ Roca d'Hambsburg; I trona a Nabresina per l'extensa/ Ferruginosa costa, i de llamps/Cenyida Trieste entre la pluja, al fons/ aixecat el front...».