El procés de restauració de les pintures que cobrien la volta del Teatre Principal es pot veure en un llibre acabat d'editar. La publicació desgrana els detalls de la intervenció, des de l'estat de conservació abans de la recuperació empresa fins al treball realitzat al taller, passant pel trasllat i pel tractament.
El volum ha estat publicat per l'empresa que s'ha encarregat de la tasca, l'UTE Conservació Restauració Segle XXI GEOGISA, a compte del pressupost destinat pel Consell a la rehabilitació.
La publicació comença amb un text d'Antonio Sánchez-Barriga Fernández, sobre La pintura decorativa al teatre de Palma de Mallorca», en el qual es recorda el procés de creació de les teles. «Les pintures decoratives s'encomanaren al mestre decorador parisenc Félix Cagé», recorda Sánchez-Barriga.
Tanmateix, sis mesos després de la inauguració del Teatre Principal, un incendi en va destruir l'interior. L'encarregat de reconstruir les pintures va ser el mateix Cagé.
La restauració de les teles es va dur a terme entre maig i novembre de 2005. La publicació n'explica el motiu i la necessitat, com també «les obres de rehabilitació integral del Principal» i «l'estat de conservació en la qual es trobaven les pintures»; a més del tipus d'intervenció necessària, que no es podia realitzar allà mateix. Per tant, va ser necessari «retirar les teles i traslladar-les».
Segons el volum, l'estat de conservació de les obres era «bo». El mal pitjor que s'hi detectà es devia a «la acció de les filtracions», cosa que motivà «la degradació de l'adhesiu utilitzat per fixar-les» i produí «taques fortes». Al seu torn, aquestes ocasionaren «cèrcols molt foscs per la concentració d'humitat i pel gruix escàs de la tela».
Les escenes de la Lírica i la Comèdia foren les més afectades de tota la volta.
La publicació destaca així mateix les intervencions anteriors, que havien consistit just a posar «pegats» que després es dissimulaven i a algunes repintades.
Després d'explicar els problemes detectats, el volum detalla tot el tractament realitzat. La protecció inicial de la capa pictòrica de zones delicades deixà pas a un estudi i al mapa de les teles. Després, es procedí a l'arrancada per «la fragmentació mateixa, i a la col·locació original de quan es realitzà el muntatge». «Per al seu trasllat, després de l'embalatge, va ser necessari col·locar les peces en tubs cilíndrics de quatre metres de llarg per quaranta de diàmetre».
El treball realitzat al taller en comprengué dos de diferents: l'efectuat al revers i a l'anvers de les teles.
A la part de darrere s'hi feren dues intervencions: la neteja i la col·locació d'empelts per a les llacunes que es consideraren necessaris.
A davant, cinc: eliminació de les proteccions de la capa pictòrica, fixació, neteja, consolidació i reintegració cromàtica. Operacions, en suma, molt delicades.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.