Aquesta proposta revela els secrets de l'espectacle d'ombres i de teresetes: les figures i els seus vestits, els decorats i els instruments musicals. I també els arguments més recurrents, les llegendes i els drames històrics, els déus protectors dels titellaires i la seva adaptació a diferents personalitats segons les regions. Així, en resulta un muntatge excepcional, que ens acosta a un món de formes fascinants, capaces d'expressar les il·lusions i les angoixes, els sentiments i les passions dels éssers humans.
Els orígens del teatre d'ombres i de titelles a la Xina s'han de cercar en el segle VIII, abans que aparegués la dramatúrgia amb actors. Des de llavors ha tingut una funció doble: religiosa i d'entreteniment. Les representacions eren part de les cerimònies, com a ofrenes a una divinitat o com a actes d'exorcisme. Els espectacles també es podien escenificar en cases habilitades per prendre te arran de celebracions nupcials, naixements o aniversaris. Sense cap dubte, hi constituïen un element de relació social, d'aprenentatge i de transmissió dels mites de la comunitat que s'ha mantingut viu fins avui en algunes zones rurals. La mostra es podrà veure fins dia 28 de maig. La Fundació la Caixa ha preparat visites comentades d'una hora de durada, obertes al públic en general, de dimarts a divendres a les 10.00 i a les 18.00 hores, i els dissabtes també a migdia.
Els comissaris de l'exposició, els francesos Sylvie Gonfond i Jacques Pimpaneau, presents en la inauguració d'ahir, comentaren per a aquest diari que la mostra de Palma «només representa una petita part del material que es conserva al Museu de Lisboa, que guarda més de 12.000 teresetes, vestits i altres peces de teatre oriental». Pimpaneau, professor de xinès a la Universitat de París i antic propietari de la col·lecció, revelà que tot aquest material l'hi regalà «un milionari xinès (Kwok On) durant la meva estada de dos anys a Pequín arran del meu interès per la cultura tradicional de l'Orient» i que decidí donar-ho a la Fundació «per afavorir la seva difusió a l'Occident».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.