«Dona damunt llençol verd» és una de les tres obres de gran format de la mostra. | PERE BOTA.

TW
0

Després de deu anys de la seva darrera exposició a Palma, l'artista menorquí Maties Quetglas torna a l'escena balear amb la tercera retrospectiva de la seva obra, La Plenitud (1996- 2006), una mostra que reflecteix el seu «domini de les diferents tècniques» -pintura, dibuix, escultura i gravat- i també el «coneixement del propi llenguatge».

«La font de tota la meva obra són les ganes d'expressar i el perfum constant que impregna les meves creacions és la meva manera de veure el món», aclarí l'artista.

La mostra, que s'exhibirà al Centre d'Exposicions Ses Voltes de Palma fins al 31 de març, inclou un total de 71 obres entre pintures, dibuixos, escultures i gravats seleccionats d'entre totes les creacions de la darrera dècada de l'artista. «La plenitud de Maties Quetglas es reflecteix en un treball madur en què l'artista es mostra còmode i segur en l'expressió i el domini de les diferents tècniques», opinà la comissària de l'exposició, Francina Cardona, abans d'esmentar que La Plenitud «és el resultat d'un important treball de recerca» en el qual ha estat necessària la col·laboració de diversos col·leccionistes privats que han cedit les seves obres mentre duri la itinerança de l'exposició.

Malgrat que Quetglas reconeix en aquesta retrospectiva «canvis en les formes i procediments» utilitzats, les parelles formades per pintor i model, les mares amb infants, els pintors i pintores, i les grans figures femenines tornen a ser els temes més recurrents de la mostra, on Quetglas demostra també que la desproporció en les mans i els peus dels protagonistes dels seus llenços no sols «no desentona en l'escena», com apuntà Cardona, sinó que manifesta el seu domini de l'anatomia humana.

«Intent que la meva pintura estigui carregada de fortalesa, però també que sigui absolutament delicada. És a dir, que la fortalesa casi amb la tendresa», argumentà l'artista després d'indicar que malgrat que pot semblar «simbòlic, líric o abstracte», les seves composicions i la distribució de les formes de les obres «és quasi constructivista».

Paral·lelament, la mostra, que ha estat possible gràcies a la coordinació de distintes institucions, abasta algunes il·lustracions originals de les que Quetglas va fer l'any passat per il·lustrar una edició italiana de luxe d'El Quixot, i també algunes curiositats com dues «carotes» -una de protagonitzada per «s'homo des bè» i «una jove fabiolera»-, dues quaresmes i un dibuix inspirat per «s'homo des bè». Per acabar s'exhibeixen tres espectaculars obres de gran format, que porten per títo Pels camps de Criptana, Dona damunt llençol verd i El barquer.