El prestigiós crític literari i assagista nord-americà Harold Bloom manifestà que «si fos català» li agradaria que el seu país fos independent, si bé reconegué que no és possible per raons econòmiques.
Bloom, de 76 anys, realitzà aquestes declaracions aquest cap de setmana durant una conferència sobre Ramon Llull i la tradició catalana, en el marc de l'àmplia programació sobre cultura catalana que s'ofereix a Nova York.
L'autor de la polèmica obra El cànon occidenta, que tracta de l'estudi de literatura universal, indicà que Catalunya és «una idea o un compendi d'idees, i també un lloc i una gent, unificades per un llenguatge i per una història d'opressió espanyola, que culminà amb el feixisme de Franco», d'acord amb un assaig seu de 30 pàgines sobre la literatura en català.
«Som un professor i no un polític, però si fos català m'agradaria que el meu país s'independitzàs d'Espanya, encara que sé que és inviable econòmicament», afirmà dissabte aquest autor nord-americà d'origen jueu.
Bloom afegí que «l'honor de Catalunya, com el de la regió basca i el de Madrid, és haver lluitat contra el feixisme militarista i clerical, i encara que tant per als catalans com per als castellans això pot semblar arcaic, als Estats Units no ho és perquè ara som governats per un règim teocràtic i militarista».
Harold Bloom oferí aquestes reflexions polítiques en la seva dissertació sobre l'escriptor mallorquí Ramon Llull, que definí com «el més català de tots els catalans» i el «reinventor» de la llengua catalana, a la mateixa alçada, en relació amb el seu idioma, que Shakespeare, Dant, Goethe o Michel de Montaigne.
«Llull, més que Gaudí o Salvador Espriu, és l'autèntic geni de la tradició catalana, de la mateixa manera que ho són el magnífic Buenaventura Durruti -militant anarquista- i el sublim novel·lista Baltasar Porcel», afirmà el literat americà.
Bloom també qualificà Espriu i Ausiàs March de puntals de la poesia catalana i afegí que Catalunya és «una cultura autònoma que legalment és part de la Monarquia espanyola i que té tres manifestacions ben diferents: la Mallorca de Llull, la València de March i la Barcelona d'Espriu. Poca gent és tan devota del poder de la imaginació com el poble català».
L'acte, organitzat per l'Institut Ramon Llull, tingué lloc al Poet's House de Nova York i aviat se'n publicaran les actes amb document acadèmic. Per acabar Bloom també donà la seva opinió sobre l'Estatut català. «Es resoldrà, però ningú no hi sortirà guanyant», afirmà. En tot cas, considerà que Barcelona i Madrid «no tenen res en comú quant a tarannà, costums ni manera de pensar, ni tampoc quant a la llengua d'expressió pròpia».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.