L'artista Eva Choung-Fux amb el seu documental audiovisual de fons.
| JOAN TORRES.

TW
0

P.GIMÉNEZ.Palma.
Survivors on Life 1945-1995 és el títol del documental audiovisual en el qual l'artista Eva Choung-Fux (Viena, 1935) posa veu als supervivents de l'holocaust perquè la seva veritat no sigui mai silenciada i, tot i que pugui parèixer contradictori, per llançar un misatge d'esperança i pau a les generacions futures a través de 250 testimonis esgarrifadors.

El Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma,Es Baluard, estrena demà a la sala Aljub (a partir de les 19.30 hores) la versió catalana i castellana del projecte, que es va presentar el 2005 al Museu Nacional d'Art de Pequín en el context de l'Exposició Internacional Commemorativa dels 60 anys de la victòria del feixisme. El valor dels testimonis que recullen les quatre hores d'audiovisual, el tractament respectuós que se'ls atorga, la poètica visual de les imatges i la intel·ligència que Choung-Fux ha demostrat per connectar amb un passat vergonyós amb un futur on hi ha lloc per a l'esperança i la il·lusió, van fer que Survivors on Life fos guardonat pel museu pequinès.

Projecte guardonat
Així ho va destacar ahir la directora del Museu Es Baluard, Marie-Claire Uberquoi. Acompanyada per María José Coromines, crítica d'art i amiga personal de l'artista; i Nieves Barber, estreta col·laboradora de Choung-Fux, Uberquoi justificà el suport que el Museu Es Baluard atorga a Survivors on Life per un triple motiu: «l'altura intel·lectual de l'artista i la seva obra; l'estreta vinculació de la creadora amb l'Illa, on resideix des de fa anys; i la connexió del document de l'artista, que barreja fotografies i obra pictòrica, per reflexionar sobre un esdeveniment de la nostra realitat contemporània i contribuir a lluitar contra el seu oblit», sobretot tenint en compte, com matisà María José Coromines, que «vivim en una societat en la qual oblidar ens sembla millor que reconèixer les nostres misèries».

La gènesi de la versió audiovisual que es projectarà a la sala Aljub del Museu ininterrompudament fins el 5 de febrer -a excepció de dia 31 de gener- es troba en l'exposició que, sota el mateix títol, reunia 500 retrats en blanc i negre que mostraven parelles circumstancials. A un costat Choung-Fux posava el rostre d'una víctima de l'holocaust i a l'altre un jove que tenia la mateixa edat del supervivent en el moment de l'alliberació. Aquestes imatges s'acompanyaven de textos que recollien els «relats dramàtics, però al mateix temps impregnats d'un missatge de pau i concòrdia molt grans per a generacions futures». Des de llavors, el projecte de l'artista austríaca, un working progress, ha anat enriquint-se amb l'enregistrament d'aquest audiovisual -que es traduirà a catorze idiomes- i la inclusió d'una sèrie de pintures.

Tal com va destacar Nieves Barber, amiga personal de l'artista, s'ha de remarcar que tota la producció en català i castellà de Survivors on Life ha estat possible gràcies a la col·laboració desinteressada d'una trentena de persones de l'Illa.