El pintor del salvatge oest (1881)

TW
0

Frederic Remington havia complit els dinou anys. Fou aleshores quan acompanyat de les seves pintures, llenços i pinzells, decidí d'anar a l'aventura. Era, aleshores, totalment desconegut. No com aquell altre Remington, Philo Remington, industrial, que visqué de 1816 a 1889 i creà un fusell amb sistema de retrocàrrega que adoptaren els homes de la prada, fossin caçadors, ranxers o bandolers. Fou precisament cap a la ruta dels Remington, armes, que Remington, pintor, dirigí les seves passes, l'immens Oest, el dels indis i els búfals, els cercadors d'or i els amics de la fortuna aliena, tot allò que amb tanta mestria saberen descriure plomes de l'altura de Bret Harte, Mark Twain, Stephen Crane, Jack London, Eugene Manlowe Rhodes, Frank B. Linderman, James Warner Bellah...

Creuà Frederic Remington els camins d'Oregon i Santa Fe sense trobar més fortuna que els tipus i paisatges que enriquien la seva fèrtil imaginació. Confraternitzà amb els indis, entre d'ells, els comanxes, que admirats contemplaven aquell home dibuixant i retratista. Aprengué de cavalcar amb els vaquers i ramaders i va prendre part en les expedicions que l'exèrcit de la frontera va fer contra els famosos cacics pell-roges, Gerónimo i Sitting Bull. Tot el que tenia, mentre d'altres cercaven or, era un gran portafolis que duia pertot arreu i que constituiria, a la llarga, la gran història gràfica del salvatge oest. Els seus dibuixos eren publicats a nombroses revistes de l'Est i això perllongava la seva supervivència artística. Publicacions com «Harper's Weekly» o «Century» es disputaven la seva obra. El 1895 presenta la seva primera escultura que porta per títol «Broncho Buster» i la crítica en fa bells elogis. Això l'anima a seguir amb el tema que tan bé coneix i pinta grans quadres i llenços on representa la vida dels famosos «cowboys», els indis, als cavalls, els ramats, els ranxos solitaris. En el cim de la seva fama i carrera, Remington mor el 1910.

Tenia, només, quaranta-vuit anys i haguera pogut encara donar a l'art molta més producció. Però la natura, el destí o la Providència deuen concedir a les arts plàstiques molt poca importància. Il·lustrador del llibre de Theodore Roosevelt, «Ranch Life amb the Hunting Trail», Frederic Remington és avui considerat, des del Rio Grande a Alaska, clàssic entre els clàssics. La dinàmica de les seves figures i dels seus temes, els seus enormes paisatges oberts i assolellats, el testimoni documental pel que fa a indumentàries, armes, costums i objectes de campanya el fan imprescindible per a qualsevol estudiós de la història del segle XIX a Nord-amèrica.