L'explotació massiva de la cèlebre imatge del Che té els dies comptats

La família anuncia que lluitarà per limitar l'ús de la foto del guerriller

TW
0

El rostre del revolucionari Ernesto Che Guevara ha alimentat somnis de rebel·lia al voltant del món des del 1959 i ningú a la seva pàtria adoptiva, Cuba, no vol canviar això.

Però el retrat del metge argentí, eternament jove i amb la seva boina d'una única estrella, ha estat també una temptació per al món capitalista contra el qual va morir lluitant.

Muntats sobre el romanticisme que transmet la croada del Che, Swatch va pintar rellotges amb la seva cara, Smirnoff va publicitar vodka i una firma brasilera va dissenyar roba interior femenina. Appaman ven a Los Angeles roba per a bebès amb el seu rostre, una línia aèria egípcia es promociona utilitzant el guerriller i www.theCHEstore.com atén «totes les teves necessitats revolucionàries» a internet.

Des del Centre d'Estudis Che Guevara, que s'inaugurarà a l'Havana possiblement a finals d'aquest 2005, la viuda del guerriller, Aleida March, tractarà d'impedir l'explotació comercial de la figura del seu exespòs sense limitar el poder que té per difondre les seves idees polítiques. «Tenim un projecte per fer front a això», va assenyalar March davant l'edifici del centre que dirigirà a l'Havana. «El mal ús no és el que nosaltres pretenem. No podem, com el Quixot, llançar llances a tot el món, però sí mantenir l'ètica» del llegat, va afegir. La posada en marxa del projecte ajudarà a frenar els casos abusius, i diversos advocats, de diferents països ja han ofert voluntàriament els seus serveis per litigar a l'exterior. «El Centre pretén que en un futur es pugui controlar la relaxació que hi ha amb la imatge del Che al món».

«És costós i difícil perquè cada país té les seves lleis, però s'han de posar límits», va explicar Aleida, una de les filles de Guevara.

Els especialistes creuen que impedir la frivolització d'una imatge tan massiva és complicat, però no impossible. Al seu favor compten que hi ha nacions que reconeixen drets sobre una imatge genèrica i no només protegeixen els drets d'autor d'una foto particular.