La revista «Descobrir Catalunya» viatja en tren pel cor del Raiguer

La publicació mostra en el seu darrer número la Mallorca no turística

TW
0

J.CASTELLS. Palma.
La revista de geografia i cultura Descobrir Catalunya, publicada pel Grup Editorial 62, ha publicat en el seu darrer número, 87, un ample reportatge sobre «Els rails del Raiguer». Amb el títoAmb tren de Palma de Mallorca a Sa Pobla, el reportatge ha estat signat per Josep Sucarrats i il·lustrat amb les fotos d'Ernest Costa.

Ja des del començament del text, Sucarrats deixa clar les intencions del reportatge. Mostrar una Mallorca que no «és només Formentor, Deià o Valldemossa; sinó que compta amb molts altres llocs on la geografia és gairebé més captivadora».

Així, l'itinerari dels periodistes començà de ben prest. «Hi ha una Mallorca de gent que s'alça d'hora per anar a la feina, que en tot el dia no veu el mar i que gairebé ni s'adona del turisme de masses que ocupa el litoral de l'illa». Al mateix temps, Sucarrats destaca els orígens històrics de la línea ferroviària i la polèmica més actual amb el soterrament de l'estació de Palma.

En aquest recorregut, «xino-xano», el periodista relata el seu pas per Marratxí, Santa Maria, el paisatge d'ametllers i garrovers, i la seva aturada a Binissalem. Especial menció mereix el detall i passió amb la qual els catalans descriuen la passió vinícola dels binissalemers i la seva «Vermada», al mateix temps que recorden el Tramvia Animal, que unia antigament Alaró i l'estació del poble, a mitjan camí de Consell.

A més, menciona Lloseta i Inca, «on encara es manté el costum de tocar la campana per donar la sortida dels trens», i l'entrada a la mancomunitat del Nord. Passa per Llubí, Muro i el final de línia a sa Pobla, i recorda un museu on grans i petits poden gaudir de «les 4.000 joguines d'una col·lecció que ens embadaleix».

Les explicacions són precises, i fan referència a la història, orografia, vegetació o arquitectura del que, des de la finestra, o a peu en una petita aturada, els periodistes descobreixen. Això fa del reportatge un petit tast per a fer boca a tots aquells amants del viatge en el qual un es pot perdre encara i fixar-se en detalls sovint oblidats pel seu propi país.