La pel·lícula espanyola premiada amb més Goya de la història,
catorze dels quinze als quals optava, també ha estat guanyadora de
la copa Volpi de Venècia, de dos premis del cine europeu, a millor
actor i millor director, del premi a la millor pel·lícula de parla
no anglesa de l'associació de crítics dels EUA i globus d'or en la
mateixa categoria, entre d'altres... Amb aquest llorejat recorregut
previ als Oscar, el film d'aquest realitzador espanyol
d'ascendència xilena l'obre el camí de bat a bat a la glòria del
setè art. Més si se té en compte que Mar adentro és tan sols el
quart llargmetratge de la seva carrera i cap dels seus films
anteriors no han deixat el públic indiferent.
Amenánar ho sap. No de bades considerà que l'Oscar és un «premi
definitiu», encara que assegura «no ha de canviar la carrera de
ningú o fer-lo més important».
Quart Oscar
Passi el que passi el cert és que la passada matinada de dilluns
Alejandro Amenábar aconseguí el quart Oscar per a una pel·lícula
espanyola després de Volver a empezar, de José Luis Garci (1982),
Belle Epoque, de Fernando Trueba (1992), i Todo sobre mi madre, de
Pedro Almodóvar (2000).
Amb tan sols 32 anys i els nervis que imposa la cerimònia, a la
qual arribà sense haver dormit i amb mal de cap, Amenábar dedicà el
premi a l'autèntic protagonista de la història, el tetraplègic
Ramon Sampedro, «un home que malgrat la seva decisió va desplegar
tot el seu amor». Així mateix, també tingué paraules per a l'actor
Javier Bardem, «per la seva interpretació», i per al productor de
la cinta, Fernando Bovaira, «per comprometre's» amb aquest
projecte. En un vespre com aquell passà de tot per la ment
d'Amenábar, que es referia a ella com «una gran experiència» però
que també tingué els seus mals moments. El pitjor, l'arribada al
teatre Kodak de Los angeles i haver de trepitjar l'estora vermella.
«És la venda del peix i tu ets el lluç que ningú no vol», explicà
amb un exemple d'allò més visual.
Malgrat la seva cara als EUA no fos prou coneguda, a la seva
terra, Espanya, l'Oscar a Amenábar fou celebrat amb festa grossa i
valoracions que no deixaven lloc al pessimisme per al cinema
espanyol. Des de la ministra de Cultura, Carmen Calvo, a l'Acadèmia
de Cinema, la Societat General d'Autors, partits polítics... fins i
tot el rei d'Espanya, donaren l'enhorabona al realitzador. Joan
Carles I, en conversa telefònica privada amb el director.
Però el d'Amenábar no fou l'únic Oscar amb gust espanyol de la
vetlada. L'uruguaià Jorge Drexler, resident de fa deu anys a
Espanya, també fou guardonat pel tema Al otro lado del río amb
l'estatueta a la millor cançó original. La vetlada fou rodona per
al cantautor. Drexler rebé el premi de mans de Prince, i substituí
el discurs d'agraïment per la tornada de la seva cançó, la primera
en espanyol que competeix i guanya un Oscar.
Acabava així amb el seu mal estar i la polèmica motivada quan
l'organització li impedia cantar el tema en no ser prou conegut i
ser capaç de mantenir l'audiència.
En el seu lloc la cantaren l'actor malagueny Antonio Banderas,
amb Carlos Santana a la guitarra. La cançó fou presentada per
l'actriu mexicana Salma Hayek, que va traduir la tornada a
l'anglès.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.