El Sant Jordi de Pere Niçart, que serà la peça estrella del museu que encara està en obres.

TW
0

Mentre continua la rehabilitació al Museu Diocesà, la historiadora de l'art Lidia Homs elabora el pla museogràfic d'aquest espai, que es dedicarà a mostrar la història de la religió i de la religiositat a Mallorca a través de pintura, retaules i escultura, principalment. També hi haurà paper, teixits, mobiliari, exvots i altres elements de devoció i litúrgia.

El museu, que augmentarà el nombre de sales, ocuparà part del palau del Bisbe però, en aquesta nova etapa, s'ubicarà en dues plantes. Lidia Homs explica que «en estar dedicat a la història de la religió ha de tenir un itinerari cronològic encara que sempre en relació amb els artistes de cada època». S'exhibiran peces de la pròpia col·lecció i altres que cedeixen en dipòsit esglésies i monestirs «encara que jo som partidària de no desvalisar cap centre», diu Homs, fet pel qual «no hi durem peces emblemàtiques». L'estrella del museu serà el retaule de Sant Jordi de Pere Niçart, restaurat per José María Pardo.

El recorregut començarà en el paleocristià, «del qual no hi ha massa peces», per continuar amb l'època de repoblament, art medieval i art modern. Encara que es pensava deixar a la vista, cobertes amb un vidre, les restes arqueològiques sorgides a l'excavació prèvia a la restauració de l'edifici, catalogat com a BIC, problemes estructurals ho impediran, «però hi haurà un accés per als investigadors». Els grafittis i pintures murals que van aparèixer sí quedaran a la vista.

El corredor de Ciris que es va desmuntar a la Seu per la reforma de Gaudí, del qual es conserven trossos originals al museu, es muntarà perquè mitjançant una recreació el públic pugui comprendre com era. Aquestes peces de fusta treballada estigueren en el seu dia a la part alta de l'absis de la Seu.

Gaudí tindrà una important presència. Hi haurà un espai per al mobiliari que va dissenyar per a la Seu, assumpte sobre el qual s'haurà d'arribar a un acord amb el Capítol. Una altra de les novetats és que es recol·locaran a la capella de Sant Pau els vitralls que va dissenyar i que mai s'instal·laren. Aquesta capella tindrà un accés interior, però també es podrà veure des del carrer.

El museu comptarà amb una sala d'exposicions temporals, "amb entrada independent", una de conferències i biblioteca. El problema és «l'escassesa de recursos, i per tant no farem un desplegament de tecnologia» en el material que vagi explicant el concepte sobre el qual s'asseu el discurs expositiu. La historiadora apunta que «no hem de perdre de vista que en ser un edifici històric haurem de conjugar el discurs del propi edifici i el del museu».

Lidia Homs ha tingut molt de treball perquè, per començar, es va trobar «que no hi havia inventari de moltes peces, i ho estic fent per saber amb què comptam i què hem d'exposar». La col·lecció del museu és molt àmplia i es va anar fent amb tot tipus d'elements, per la qual cosa, per exemple, «les peces d'història natural i numismàtica m'agradaria que se cedissin en dipòsit a espais relacionats amb aquest material», ja que el nou museu només mostrarà aquelles obres relacionades amb la història de la religió a l'Illa. S'espera que les obres finalitzin el mes d'abril.