Autor d'una obra corferida i rabiosament expressiva, el pintor extremeny Juan Barjola va morir l'horabaixa d'ahir als 85 anys a l'Hospital Ruber Internacional de Madrid, on l'artista es trobava ingressat a causa d'una caiguda que patí fa uns dies, segons fonts de la galeria Juan Manchón.
Premi Nacional de les Arts Plàstiques el 1985 i àmpliament guardonat al llarg de la seva trajectòria, Barjola estava considerat com un dels autors més destacats del tremendisme de l'escola espanyola i està representat al fons del Museu Es Baluard. El centre de Palma compta amb una obra dipositada per la Col·lecció Serra, un oli sobre llenç, de 114 x 130 centímetres de dimensió, al qual Barjola desenvolupà un tema de tauromaquia.
L'artista, que va néixer a Torre de Miguel Sesmero (Badajoz) el 19 de setembre del 1919, va viure a la seva terra natal la Guerra Civil, esdeveniment que marcà la seva vida i que impregnà dramàticament la seva pintura, tot i que a judici dels crítics també era tendra i compasiva.
Després de cursar estudis a l'escola d'Arts i Oficis de Badajoz, continuà la seva formació a l'Escola de Belles Arts de San Ferran de Madrid. El 1957 celebrà la seva primera exposició individual, a la Galeria Abril, Madrid, i aquest mateix any ja exposà a l'estranger. El 1960, una beca de la fundació Juan March li va permetre viatjar a Bèlgica i França.
A la dècada dels 50 la seva obra era ja molt personal, centrant-se en la figura humana, molt definida en els seus contorns. És a partir de llavors quan començà a dedicar-se plenament a la pintura i projectar la seva obra a l'estranger, mitjançant exposicions individuals a la Fira de Nova York, biennals de Venècia, Sao Paulo, Alexandria i Tokio.
Amb posterioritat, realitzaria exposicions a Alemanya, Estats Units, Brussel·les i Puerto Rico. El 1963, Barjola celebrà una exposició a la Direcció General de Belles Arts de Madrid. Aquesta mostra suposà la seva consagració per a la crítica i el públic, que van veure al pintor un dels valors més representatius de l'art contemporani espanyol.
En el decurs de la seva trajectòria l'obra de Barjola, molt compromesa socialment, passa per diferents etapes, encara que totes elles emmarcades dins la línia figurativa. Després d'un parèntesi d'abstracció el 1959, la seva pintura torna a la figura i a una recerca d'expressivitat quasi violenta, mentre que als 70 la seva pintura es tenyeix d'un cert surrealisme i les seves figures pateixen una deformació.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.