P.G.Palma.
El Museu d'Es Baluard va rebre ahir la visita de Blanca Pons Sorolla, renéta de l'artista valencià Joaquín Sorolla, del qual el Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma acaba d'adquirir l'obra Cala de Sant Vicenç. La visita de Blanca Pons estava directament vinculada a la realització del catàleg raonat que prepara sobre l'obra del seu repadrí, i que inclourà també eRetrat del Nin Antonio de la Torre y Hernández -signat pel mestre valencià-, que exhibeix el centre de Palma.
Hereva d'un dels cognoms més representatius de la història de l'art, Pons Sorolla va recórrer les instal·lacions del centre i trobà un moment per valorar l'oli que el Museu Es Baluard adquiria el passat 16 de novembre a una subhasta duta a terme a la casa Sotheby's de Londres. «És un quadre meravellós», afirmà rotunda. Per Pons, la compra d'aquest llenç del 1919 -per un preu de 311.963 euros, imposts inclosos- ha estat molt oportuna perquè «es tracta d'una de les poques obres que Sorolla pintà a l'Illa i que estava en mans d'un particular».
Després d'una vida dedicada a estudiar el moment històric i artístic en el qual es va formar el seu avantpassat, l'especialista remarcà l'encert del Museu en l'elecció d'aquest oli, ja que representa «una de les darreres oportunitats que Sorolla va tenir per pintar a l'aire lliure el seu Mediterrani i gaudir-ne» i perquè «es tracta de Mallorca i no podria exhibir-se en un lloc més encertat i suggestiu», afirmà. Des del seu coneixement, Blanca Pons definí el quadre com «una obra fascinant», que posseeix els trets inequívocs de les teles de l'anomenat pintor de la llum i del color: «La brillantor, el colorisme, la subtilesa i la modernitat distingeixen l'obra mallorquina de Sorolla», que reflecteix en aquest paisatge «la llum i el color que té aquest lloc de la costa», destacà.
Per a la renéta del pintor impressionista, la importància d'aquest oli en el context de la producció del seu besavi és indiscutible «tot i que pot hi haver-hi gent que no el trobi representatiu». En aquest sentit, Blanca Pons lamenta que malauradament amb Sorolla passa una cosa que no succeix amb cap altre artista. «Se l'ha encasellat com el pintor de la platja de València, quan en realitat fou molt més», assenyala. L'experta afirma que «Sorolla va ser un pintor d'una modernitat bàrbara i un quadre com aquest -referint-se a Cala de Sant Vicenç- reflecteix la qualitat de l'artista», que va ser «un magnífic retratista, un paisatgista únic i un dels pintors que millor van entendre el tema dels jardins», enuncià.
Joaquín Sorolla (1863-1923) va visitar l'Illa l'agost del 1919, després de set anys de treballs en una obra per a l'Hispanic Society of America de Nova York. Durant la seva estada mallorquina va concebre al voltant d'una vintena d'obres, la majoria de les quals s'exhibeixen al Museu Sorolla de Madrid. Va pintar la Cala de Sant Vicenç, retratà una pagessa mallorquina i després, a Eivissa, a més d'algunes vistes i dibuixos, va pintar Els contrabandistes. «Aquest va ser l'únic viatge que realitzà a l'Illa i els paisatges que pintà van ser els darrers del seu Mediterrani». Blanca Pons Sorolla recordà que just un any després, el juny del 1920, el seu repadrí patia un vessament cerebral.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.