TW
0

El Govern del PSOE va denfensar ahir al Congrés la seva proposta per resoldre el contenciós dels documents catalans de l'Arxiu de Salamanca, assegurant que hi haurà un acord entre el Govern central i la Generalitat abans de final d'any. Tot i això, CiU va rebutjar donar suport a la iniciativa socialista, perquè no inclou el mot «devolució».

Mentre que Joan Puigcercós, pertaveu al Congrés d'ERC, veia amb «simpatia» l'oferta del PSOE, Josep Antoni Duran i Lleida, pertaveu de CiU a la Cambra va anunciar que la formació nacionalista no acceptaria l'acord que es va plasmar en l'esmena que substituïa les iniciatives que havia presentat pel seu costat CiU i els dos socis de Govern del PSOE a Catalunya, ERC i IU-ICV.

Aquests grups demanaven la devolució immediata a Catalunya dels fons confiscats abans de l'inici de la Guerra Civil, mentre que el text redactat pel PSOE assenyalava que la decisió final «haurà de conciliar les legítimes aspiracions de diverses institucions catalanes i d'altres institucions, entre aquestes el Parlament de Catalunya i les Corts Valencianes».

Les tres formacions catalanes plantejaren en la sessió plenària del Congrés tres proposicions no de llei sobre l'Arxiu de Salamanca, com a alternatives a la proposta del PSOE, que finalment aconseguí 183 vots favorables, 135 en contra i 9 abstencions.

El resultat de la sessió va ser valorat per Toni Strubell, representant de la Comissió de la Dignitat, que viatjà a Madrid per donar suport a la reivindicació catalana de retorn dels papers de Salmanca. Strubell en va fer una valoració mixta. D'una banda, destacà «el reconeixement de les legítimes aspiracions catalanes», afirmant que «ara es parla de documents espoliats i no confiscats». D'altra banda, destacà les paraules del pertaveu del PP, que definí com a «terrible» l'origen d'aquest arxiu.

Per altra banda, la comissió no veu tan clar el període de sis mesos pactat, per la qual cosa «seguirem amb atenció el procés de negociació», afirmà Strubell. Des del PSOE «hem rebut la invitació per reunir-nos amb la ministra de Cultura. De manera molt respectuosa creim que seria més important una reunió al més alt nivell, amb el president Zapatero, ja que hi està en joc un principi democràtic com la recuperació de la memòria històrica», conclogué.