Edouard Manet (París, 1832-1883) fa el retrat de l'escriptor francès Stéphane Mallarmé, que es conserva al Museu del Jeu de Paume, a París. Aquest pintor, objectiu, gran coneixedor de Goya i de Velázquez, era molt admirat per la crítica per les seves novetats en el camp de la policromia. Admirador, alhora, de l'obra i persona de qui seria cap del moviment poètic simbolista, Mallarmé, va fer el retrat que aquí reproduïm i en el qual l'escriptor apareix dins la seva habitual actitud de mestre. Magre, xuclat de cara, mostatxut, ho diu tot o gairebé tot amb una mirada, que segons alguns dels seus deixebles, era quasi magnètica. El simbolisme, format sota les influències de Baudelaire, Villiers de l'Isle Adam i alguns altres, nasqué entorn del 1885 i la seva doctrina es resumeix en la sentència: És necessari suggerir la realitat, no expressar-la, o en altres mots, així com la realitat es troba en moviment, fixar-la és matar-la; és per això, diuen, que la realitat interior fuig de l'expressió. Afegien que la poesia és una música: les paraules no tenen només un valor pels seus signes d'idees, sinó també com a combinacions musicals. L'art, asseguraven encara, viu de símbols i els símbols són les correspondències misterioses que hi ha entre la nostra ànima i les coses, i també entre les coses amb elles mateixes. El poeta les sent per intuïció i les expressa com pot, de vegades mig confús. Demanaven, els simbolistes, la renovació del vers i concretaven que el vers parnassià és massa rígid...
El simbolisme de Mallarmé (1863)
17/03/04 0:00
També a Illes Balears
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- L'atzarós exili de la vídua d'Emili Darder, Miquela Rovira: jugar-s'ho tot al 24 2 37
- 24 de febrer: Dia de record a les víctimes del franquisme
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.