Sobre la intervenció realitzada en els anys vuitanta per un equip de l'Institut Central de Restauració de Madrid, Guillamet afirma que va ser «defectuosa» i que «va causar més problemes que solucions». Llavors es va dur a terme un cablatge dins dels murs, tècnica denominada com electroforesi, que recondueix la humitat cap a baix. «Posteriorment, es va recobrir aquesta actuació amb un morter de ciment que va impedir l'evaporació i va causar encara una menor impermeabilització».
«La cova d'Altamira de l'art contemporani», com la denomina Guillamet, «sofreix, sobretot a la part baixa de les parets, un gran risc de pèrdua per escamaciones i despreniments causats per la humitat per capil·laritat». L'expert en pintures rupestres afegeix que «la pressió fa que la humitat ascendeixi per microcanals. Aquesta aigua ve carregada de sals que, en cristal·litzar en la superfície, produeixen eflorescències i alteracions». Aquest procés que explica Guillamet és comú en cases antigues. De fet, Miró ja va dibuixar en zones que patien despreniments als murs.
Per pal·liar aquesta situació, en el 2000, l'equip de Guillamet ja va substituir el ciment per un morter de calç provisional, anomenat pels experts de sacrifici, que permet recuperar l'evaporació i que ara acabarà sent substituït per un altre definitiu. A més, fa un any que es va instal·lar a Son Boter, per a una major conservació ambiental, una porta confeccionada en vidre reflector i muntada sobre una estructura mínima.
Altres de les mesures que es duran a terme són «entonar els emblanquinaments i fixar tots els traços dels grafittis», explica Guillamet. Així mateix, s'està registrant la humitat i la temperatura relativa, tant interior com a exterior, per observar com afecta els murs tant els canvis climàtics com la presència de l'home. En aquest sentit, l'obertura d'aquest taller de Miró al públic dependrà de les dades que es vagin recopilant.
Son Boter és una casa típica mallorquina de caràcter rural del segle XVII annexa a la Fundació Pilar i Joan Miró. Va ser adquirida per Joan Miró a l'any 1959 gràcies a la dotació del Premi Guggenheim International Award de 1958. A les seves parets es poden admirar els dibuixos a carbonet, mostra del traç directe de l'artista i esbossos de les seves creacions escultòriques, per la qual cosa l'espai té la categoria de Bé d'Interès Cultural. Destinat inicialment a taller d'escultura, Son Boter va passar a ser el seu segon estudi de pintura, principalment d'obres de gran format, i lloc de refugi de l'artista. Als seus annexos, Miró instal·là els seus tallers de gravat i litografia.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.