TW
0

M.CAMPOMAR.Palma.
La galeria Joan Guaita Art de Palma inaugura avui a les vuit del vespre una exposició retrospectiva de l'artista alemany Wolf Vostell, pioner del happening a Europa als anys seixanta. Es tracta de la primera exposició que es fa a Mallorca després de la seva mort l'any 1998.

La seva esposa Mercedes Guardado presentarà la mostra, que recull pintures, peces sobre paper i escultures que va realitzar l'artista entre els anys 70 i 90, i que no s'havien exposat fins ara a Mallorca. «Algunes obres, com las dues que pertanyen al cicle Tauromaquia, no s'havien exposat mai, ni tan sol a Alemanya», explicà Mercedes Guardado.

I és que com explicà la seva esposa, Vostell va ser un artista que treballaba constanment i li agradava exposar les seves obres més recents. «El meu fill David diu que si el seu pare hagués viscut els anys que va viure Picasso l'hauria superat en obres», afegí Mercedes Guardado.

Per la seva banda, el galerista Joan Guaita explicà que per ell va ser un gran honor conèixer l'artista, a més «per a Vostell Mallorca fou molt significativa, va tenir grans amics, de fet al seu funeral assistiren un bon nombre de representants del món de la cultura», explicà Guaita. L'obra de Vostell va rebre influències dels moviments avanguardistes, des de l'estètica del fragment, els renous futuristes o les vetllades fetes al Cabaret de Zurich, fins al surrealisme d'André Breton o els objectes comuns trets del seu context i convertits en símbols de Marcel Duchamp.

Vostell, que s'anomenava a ell mateix «un enginyer de la vida», va ser el pioner de manifestacions artístiques com el happening o el decollage. L'artista definia el happening com una «acció humana artística» plena de llibertat i desinhibició. Per la seva banda, els decollages els construïa a partir de fragments de cartells desgarrats. A més, l'artista també va realitzar allò que ell anomenava fluxus, que eren muntatges realitzats amb renou i música, on el límit entre l'art, la literatura i el teatre desapareixien.

La violència, el consumisme, el racisme i els accidents d'avió i de cotxe varen influir molt en la creació de les seves obres i en la tècnica del decollage i el fotomuntatge. «A la seva obra es reflecteix el seu amor per la vida i la persona. Vostell deia que tothom pot treballar amb si mateix fins a convertir-se en una obra d'art», explicà la seva esposa.