La seva irrupció fulgurant en el món de l'art desvirtuà en gran mesura -segons els profans en la matèria- la realitat de la plàstica mallorquina d'aquest temps, molt més àmplia -com s'ha pogut veure- i igual de determinant per equiparar la creació a l'Illa amb la producció artística espanyola i internacional.
Tot i això, és indiscutible que amb la figura de Barceló l'art balear arriba a les cotes més altes de reconeixement en un context mundial. Poques coses resten per dir d'un artista que, malgrat la seva joventut, ja ha estat guardonat amb el premi Príncep d'Astúries de les Arts Plàstiques. De l'evolució de la seva trajectòria en deixà constància la mostra retrospectiva exhibida a la Llonja l'any passat.
Mitjançant una selecció de les millors teles del pintor i ceramista, s'hi reflectien d'una banda els temes més recurrents de la seva producció -tauromàquia, estatuària clàssica, l'artesania, la poètica, el taller de l'artista, la ceràmica i la mar.
D'altra banda, l'exposició posava en relleu els interessos plàstics de l'artista en les diverses èpoques. Des del neoexpressionisme que caracteritzà la seva trajectòria dels anys 80, amb influències directes de Pollock com edripping, fins a la sublimació a la qual porta la matèria en els quadres dels seus darrers anys.
El Museu Es Baluard no podia prescindir d'un autor com a Barceló i té una representació de la seva obra. Fifteen holes, un quadre realitzat pel pintor, escultor i ceramista de Felanitx l'any 1987, testimonia una etapa de la carrera de l'artista en la qual les seves creacions començaven a incorporar en l'aspecte temàtic natures mortes i, poc després, l'evocació dels elements essencials dins la seva producció. La seva gamma cromàtica accedeix als efectes de llum i als contrasts per reflectir millor l'univers exterior com el pintor el descobreix en els seus viatges.
La força expressiva dels quinze forats que sorgeixen damunt la tela, a partir de la tècnica mixta emprada, no deixa de sorprendre encara avui l'espectador. En aquesta peça s'hi pot apreciar una de les característiques més sigulars que han caracteritzat l'obra de l'autor, com és el tractament atorgat a la matèria pictòrica. Barceló empasta fins a la sacietat en els seus quadres a fi d'aconseguir els efectes de relleu desitjats i que ara com ara han arribat a la seva màxima expressió.
A més d'aquesta pintura de grans dimensions, Es Baluard té una altra peça que posa de manifest l'evolució que s'havia produït en l'obra de Barceló respecte d'una etapa més matinera. Aquesta tela treballada a partir d'una tècnica mixta, Sense títo, la signà l'any 1980 i no té res a veure amb Fifteen holes, considerablement molt més pròxima a les obres duites a terme en l'etapa més reconeguda de l'autor.
Val a dir que el reconeixement internacional del mallorquí arribà després de la seva participació a la Documenta de Kassel el 1982. El dibuix que il·lustrà la portada del catàleg de l'exposició de Miquel Barceló al Col·legi d'Arquitectes, una obra concebuda a partir d'una tècnica mixta sobre paper l'any 1981 i de 49'5 x 35'5 centímetres de mida és l'altra peça que es podrà veure al museu. Totes pertanyen a la Col·lecció d'Art Serra.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.