Company reinventa així una tradició nadalenca ancestral i l'adapta al llenguatge actual i contemporani mercè a la petició de Nieves Barber, directora de Can Marquès. Així, ens presenta un total de 21 figures en guix ceràmic vermell que miren la pantalla d'un ordinador portàtil a la vegada que donen l'esquenen al naixement, on només hi ha dues figures i el nin.
Totes les peces ens són presentades en un vermell ataronjat, propi de la paleta de l'artista, i en una antropomorfia sense gènere identificatori. «Tots poden ser homes o dones, grans o petits, són una simple massa homogènia que contempla una notícia que els arriba a través de la pantalla».
A l'única figura on es pot intuir -per bé que no queda explicitat amb claredat- un rostre és en el de l'infant ajegut, que vertaderament sembla del sexe masculí, tot i que no perd l'androgisme de la resta de la composició. «No he volgut identificar en cap moment ni el pare ni la mare de l'infant. Per a mi no és important saber qui és la Verge, sinó que hi ha representats els dos elements necessaris per a la creació de la vida, un pare i una mare i prou».
La disposició del propi betlem a l'espai que se li té assignat provoca que els espectadors dirigeixin quasi des del primer moment la seva mirada de cap a la pantalla de l'ordinador, com si fossin una peça més dels espectadors de la notícia. «En entrar tothom veu el naixement, però després és ben necessari girar la vista de cap a la pantalla de l'ordinador, amb la qual cosa es pot veure tot d'una la notícia a través d'internet», assegura Company.
I explica que pot ser que hi hagi gent «que se senti sorpresa o ofesa per aquest fet, per haver de donar l'esquena al naixement. Us puc assegurar que no és una intenció cercada a posta, simplement passa i prou, donam valor a la imatge que es pot veure per la televisió i de vegades no ens fixam tant en la realitat».
El pintor va rebre l'encàrrec de realitzar aquest betlem «fa devers un any i tot i que me feia moltes de ganes no va ser fins fa poc que vaig poder concretar la idea. Al final, com sempre, hem hagut de córrer per tenir-ho llest». Un altre dels fets que s'ha de destacar és que els dies 13 i 20 de desembre Ramon Company oferirà un taller de betlems contemporanis per als nins de Palma.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.