Una tela en la qual es reprodueix el retaule cobreix l'original. Darrere s'enterrà Blanquer en una sepultura discreta.

TW
0

JOANA NICOLAU.Palma.
El retaule del Corpus Christi, el més important de la catedral, estarà restaurat pel mes de juny. Des del setembre passat un equip de cinc restauradors i conservadors treballen en la recuperació d'aquesta obra renaixentista de l'escultor i arquitecte Jaume Blanquer. Les principals patologies detectades deriven de l'envelliment natural dels materials originals. Entre aquestes sobresurten factors de caràcter mediamebiental com ara «una extrema humitat o la gran acumulació de pols». També és significativa la quantitat de cera que acumulà el retaule durant anys a causa de l'antiga il·luminació de la Seu, a més d'algunes «petites destrosses i despreniments» derivats de l'ús litúrgic, que, principalment durant el període neoclàssic, tingué el retaule.

El delegat diocesà de Patrimoni, mossèn Pere Llabrés, explicà que «durant el segle XVIII el retaule s'emprà com a fons per ubicar-hi la casa santa de la Seu per Pasqua i, amb la col·locació de domassos i altres ornaments, alguns elements com dits o vestimentes es feren malbé». Aquesta és la primera vegada que el retaule, íntegrament treballat en fusta policromada, se sotmet a una restauració científica. Al llarg dels segles, molt per damunt i sense gens de rigorositat, s'hi feren feines de neteja superficial i s'hi aplicaren vernissos per conservar-lo, que amb el temps han apagat la coloració original.

De moment, un dels trets més curiosos descoberts és la signatura de Blanquer. Llabrés explicà que el retaule sempre havia estat atribuït a aquest escultor, però ara ja se'n té la constatació. «La signatura de l'autor s'ha localitzada als peus del sant Crist». La feina també ha servit per revisar el complex entramat de fusta que suposa l'estructura d'aquest retaule, aprofitant per treure a llum el sistema constructiu. Un sistema, pel que s'ha pogut determinar, força complex i que ara també serà ben consolidat.

Pel que fa a la policromia, els restauradors han establert a través de mètodes científics els diversos patrons ornamentals. D'aquesta manera es podran distingir aquelles parts que són originals de les que no ho són i així es coneixerà quina era la primera intenció de l'artista. La restauració forma part del Pla de catedrals, impulsat pel Govern central, i és duita a terme per l'empresa Tracer Conservación y Restauración.

A començaments de l'any que ve, també dins el Pla de catedrals, es restaurarà el sepulcre del Marquès de la Romana, adjacent al retaule. Es tracta d'una peça treballada en marbre que necessita molta mà de metge, principalment pels despreniments patits al llarg del temps.