Una antològica mostra a Barcelona el modernisme de Gaspar Homar

La galeria Fernando Pinós exposa mobles dels decorador mallorquí

TW
0

CARLES DOMÈNEC.Barcelona.
Una antologia de l'artista-artesà Gaspar Homar i Mesquida (Palma de Mallorca, 1870 - Barcelona, 1955), composta per desset mobles modernistes originals, s'exposa a la galeria barcelonina Fernando Pinós. L'exposició representa un conjunt significatiu de l'època i estètica modernista.

Mobles plens de marqueteria que mostren simbologies de caire religiós i patriòtic, referències a la dansa, l'observació del món natural i al·legories a la música. La col·lecció de la galeria Pinós està formada per diversos capçals amb motius ornamentals, bufets amb plafons decoratius, un mosaic, una mampara de tres peces amb estampat original i cadires amb marqueteria. Els preus de les obres van des dels 2.000 als 36.000 euros. La importància de l'obra de Gaspar Homar radica en el fet d'haver estat un dels impulsors del moviment modernista dins l'àmbit del moble i la decoració.

La bellesa ornamental dels dissenys d'Homar provocà un major nivell i repercussió de les arts decoratives. Les creacions del mallorquí, comparables a les de la resta dels artesans del moble europeu de la seva època, se situen en la vanguàrdia de la producció de l'ebenisteria catalana. Una de les seves aportacions més significatives fou la modernització de solucions tècniques tradicionals mitjançant la integració, en els seus mobles, de diversos elements: tapissats, vidre emplomat, marbre d'Alacant i l'ús de distints tipus de fusta. Gaspar Homar fou un moblista i decorador que als tretze anys deixà Mallorca amb el seu pare, Pere Homar, per anar a treballar a Barcelona. Pare i fill ingressaren als tallers industrials d'art de Francesc Vidal. La formació i pràctica adquirida a l'ofici l'ajudaren a crear un estil propi i, anys més tard, es materialitzaren en la necessitat de fer-se el seu propi estudi.

A l'any 1893, els Homar s'independitzaren dels tallers Vidal i començaren una època de gran activitat artística. Gaspar Homar passà a formar part del Centre d'Arts Decoratives entre els anys 1894 i 1897. Allà, nombrosos artesans promogueren l'avanç de la indústria artística. L'Associació Barcelonina es convertí en un dels propulsors de la introducció de l'Art Nouveau. A partir del 1900, dins el periode més característic de l'Art Nouveau, augmentà la seva producció en quantitat i importància. La majoria dels treballs realitzats foren encàrrecs que realitzà des del seu taller. En aquesta època, treballà en la creació de nombrosos habitacles privats, botigues, establiments públics i diverses propostes d'arquitectes per a la decoració interior dels seus projectes immobiliaris.