TW
0

IOLANDA PERICÀS.Palma.
La Fundació la Caixa de Palma inaugura avui a les 20.00 hores la mostra Del modernisme a les avantguardes. Dibuixos de la col·lecció de Francisco Godia, que serà a la segona planta del centre fins al proper 30 de novembre. L'exposició recull 66 dibuixos de 19 artistes, entre els quals predominen els mestres catalans del modernisme, com també noms imprescindibles de l'art del segle XX, com Miró i Picasso.

Plasencia posà de manifest que l'exposició s'emmarca dins els actes del desè aniversari de la inauguració de la seu de la Fundació la Caixa, al Gran Hotel, «edifici també del període modernista». De la mostra Plasencia destacà que permet veure el naixement de l'escola modernista i les relacions de la burgesia amb l'art, inici, en certa manera, del col·leccionisme privat.

Aquest recull de dibuixos, que per primera vegada es mostra al públic, és una part de la col·lecció del mecenes català Francisco Godia, reunida a la Fundació que porta el seu nom. La Fundació, que es constituí el 1998, té com a principal objectiu difondre la col·lecció Godia, que abraça des del segle XII al segle XX i està especialitzada en art medieval, ceràmica i pintura moderna.

Josep-Francesc Conrado de Villalonga, delegat general de la Caixa a les Balears, presentà l'exposició juntament amb el vicepresident de la Fundació la Caixa, Alejandro Plasencia; la presidenta de la Fundació Francisco Godia, Liliana Godia, i el comissari de la mostra, Jordi Gónzalez.

L'exposició comprèn un marc cronòlogic bastant ampli, que va des del darrer quart del segle XIX fins a poc abans de l'inici de la Guerra Civil. La mostra està estructurada en diversos àmbits temàtics, que permeten veure l'evolució en el tractament de les diferents qüestions d'aquest ampli període.

En aquest sentit, el comissari González subratllà que es tracta de dibuixos, «sovint considerats la germana pobra de la pintura», però que permeten veure també l'evolució «particular de cada artista, en el llenguatge o en el tractament».

El primer dels àmbits de la mostra fa referència a l'hedonisme i al tractament de la figura femenina. Opiso, Casas o Gosé són alguns dels artistes presents en aquest apartat, «el més nombrós», en el qual es pot apreciar «l'interès pels dibuixos orientals, el gust per l'inacabat característic del modernisme o l'inici del disseny en cartells publicitaris».

El segon dels apartats fa referència al «miserabilisme, l'ala negra del modernisme», en què es poden contemplar els dibuixos de captaires i gitanes de Nonell i Casagemas. Aquesta secció contrasta amb la següent, que està dedicada a la dansa, «la velocitat, el dinamisme, un element imprescindible per conèixer el modernisme». Aquí es veuen alguns dibuixos de conegudes ballarines del Moulin Rouge, com La Goule o La Polaire.

La mostra continua amb una sèrie de retrats dedicats als personatges que freqüentaven «una taberna mítica del modernisme, els 4 Gats». Posteriorment se centra en la gènesi de les avantguardes, en què es mostren esbossos de Picasso o de Miró. La mostra finalitza amb un apartat dedicat al paisatge, «al naixement de la sensibilitat ecologista i als canvis de paisatge natural a paisatge urbà».