Bartomeu Rosselló Pòrcel és un dels homenatjats.

TW
0


El professor de la Universitat de les Illes Balears Joan Mas i Vives acaba de publicar el llibre Domini fosc, que recull onze articles que fins ara romanien dispersos, d'assaig sobre poesia centrats de manera essencial en Bartomeu Rosselló Pòrcel, Maria Villangómez i Josep Maria Llompart.

El títol de Domini Fosc està extret d'un vers de Bartomeu Rosselló Pòrcel (apareix en el poema En la meva mort que tanca el llibre Imitació del foc, i diu: «Estic cansat de tu, domini fosc/i tempestat de flama») i el que vol marcar és «no només la relació del poeta amb la realitat i amb la seva poesia a l'hora d'interpretar aquesta realitat, sinó també l'esforç similiar que ha de fer el lector a l'hora de llegir aquesta poesia, que molt sovint és tan important com la pròpia creació poètica», explica Mas.

El volum vol ser un homenatge a aquest darrer poeta, precisament enguany que se celebra el desè aniversari de la seva mort. El treball ha estat publicat per Publicacions de l'Abadia de Montserrat en la Biblioteca Miquel dels Sants Oliver.

Segons Mas i Vives, «aquest no és un llibre en què simplement es recull obra dispersa i ja està. Jo no som molt propens a fer recol·leccions dels meus articles, però quan ho faig, com en aquest cas, el que procur és que tengui una unitat i una estructura com a llibre».

Els articles de Mas i Vives pertanyen a diferents èpoques i han tingut diferent sort; el més antic és de l'any 1982, quan es presentà a un Congrés a Roma, i versa sobre La generació del 27 i els poetes mallorquins dels anys cinquanta.

Segons explica l'autor a la introducció del llibre, «he volgut recollir alguns dels articles que al llarg dels anys he dedicat a la poesia de Rosselló Pòrcel, de Marià Villangómez i de Josep Maria Llompart. Per damunt de tot és un llibre d'homenatge a aquests tres escriptors. Enguany s'escau el desè aniversari de la mort de Josep Maria Llompart i aquest és el fet puntual que m'ha duit a desenterrar aquests escrits, a revisar-los i a tornar-los a oferir al públic. Voldria creure que a ell li hauria plagut aquesta decisió meva».

També assegurà Joan Mas que «d'altra banda, només fa un any de la mort de Villangómez, i Rosselló Pòrcel fou un poeta admirat pels dos escriptors. Crec que tots tres agrairien la companyia que els he obligat a compartir».