Blocao és un projecte «només comparable amb produccions com Bert, de Luis Casasayas, o Funerària independent, de Josep Hernández i Miquel Mascaró, ja que altres films de directors mallorquins com El mar o El ze han estat produccions catalanes o internacionals», declarà el realitzador.
Pere March ha aconseguit amb l'estrena d'aquest film, el primer llargmetratge de la seva carrera, veure un somni acomplert, un somni que començà en els anys 70, quan un familiar llunyà li explicava històries de la guerra del Rif que l'impressionaren i en les quals, des de llavors, ha pensat un pic i un altre fins a convertir-les en una pel·lícula. Un camí en què ha trobat moltes portes tancades, però que amb persistència ha anat obrint fins a aconseguir que s'hi interessàs la productora de Barcelona Morlanda P.C. i TV3, que l'emetrà per televisió.
El film ha tingut també una subvenció del Ministeri de Cultura i l'ajuda del Consell de Mallorca i de l'Ajuntament de Pollença. Quant a l'equip artístic, Pere March s'ha envoltat d'actors de prestigi reconegut, com Simó Andreu o Carles Figols; i d'altres amb experiència en el teatre, com Joan Carles Bestard o Manel Barceló, encara que per a la majoria ha estat la seva primera experiència davant les càmeres. «En aquest sentit, em puc comparar amb Passolini, que acudia sempre a gent del carrer com a protagonistes de les seves obres. Això dóna un aire personal i fresc al film».
Blocao s'ha realitzat «amb molt pocs mitjans» i, tal com reconeix el director, «el resultat no és la pel·lícula que jo vaig imaginar tants d'anys, per motius tècnics i de producció. Però crec que és una pel·lícula molt digna. Som molt feliç d'haver-la duita a terme i esper demostrar així que es poden fer llargmetratges a Mallorca, encara que el cinema és un producte cultural oblidat per tothom en aquesta terra».
Pensa igual Joan Guasp, guionista de Blocao, que assegura que «és digníssima si tenim en compte els mitjans precaris amb els quals s'ha realitzat. Jo l'he trobada molt millor del que em pensava quan l'escrivia. L'espectador s'introdueix en el film i això hi dóna molta credibilitat».
El director defineix Blocao com «un estudi de la degradació de l'ésser humà en una situació límit». I per aconseguir-ho reprodueix la història d'un batalló d'Inca, format per pagesos i per artesans de la Mallorca profunda, sense instrucció militar i que és mobilitzat per participar en la guerra del Rif i destinat a defensar un blocao -un petit fortí situat en primera línia de combat- atacat i sotmès a un llarg setge, la qual cosa provocarà que la convivència s'hi faci insuportable. És «un drama bèl·lic, introspectiu i intimista, un al·legat contra l'absurditat de la guerra i les seves conseqüències», assegurà Pere March.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.