La Cuarta Pared ofereix al Teatre del Mar un retrat dels joves dels anys 40

El muntatge «Las manos» és la segona proposta d'Escenaris del Món

TW
0

JOANA NICOLAU.Palma.
La segona oferta del festival Escenaris del Món arriba al Teatre del Mar de la mà de Cuarta Pared. La companyia madrilenya presentarà Las manos, la primera part d'una ambiciosa trilogia que s'inicià el 1999 i de la qual fa poc se n'estrenà la darrera part. S'hi retrata l'entrada dels joves en l'edat adulta en diferents moments de la història: la postguerra espanyola, els anys setanta i l'actualitat.

Las manos se centra en la generació jove dels anys quaranta en el medi rural. Dirigida per Javier Yagüe sobre text creat pel director mateix, a més de per José Ramón Fernández, Yolanda Pallín i els sis actors que la duen a escena, l'obra es desenvolupa al llarg d'un any. «Segueix el pas de les estacions i els canvis que aquestes produeixen en la vida dels personatges», explicà el director, qui afegí que cada actor representa un perfil diferent de jove. Així es veu a escena des «d'un majoral a una feminista, una dona que sospira viure a la ciutat per tenir una oportunitat, un supervivent i una mare...».

Per a la redacció del text, aquesta productora alternativa, que ara celebra el Festival d'Escena Contemporània, invertí fins a dos anys per dur a terme entrevistes. El resultat, que ha obtingut un notable èxit, fou aplaudit tant per joves com per grans, fins al punt que el director reconegué que «amb ella es trencaren molts de tòpics sobre el públic alternatiu». Segons Yagüe, «el treball sorgí el 1997 de la voluntat d'entendre els joves del nostre temps. Volíem centrar-nos en la història de les persones, en la gent anònima, que sols tenia les seves mans per sobreviure, d'aquí el títol del muntatge». Escenaris del Món té la voluntat de dur l'any que ve les altres entregues de la trilogia, Imagina i 24/7.