Un grup d'experts exigeix que l'obra de Barceló «sigui digna» de la catedral

Membres de l'Acadèmia d'Estudis Genealògics visitaren les obres de la capella

A dalt, els acadèmics escolten les explicacions de Bestard.

TW
0

ANTONI PLANES.Palma.
Una quinzena de membres de la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Genealògics, Heràldics i Històrics va demanar ahir al Capítol de la Seu que es conservi la rica memòria històrica que hi ha dipositada en aquest temple. Aquesta petició la van realitzar en el transcurs d'una visita que va organitzar el Capítol catedralici a fi d'explicar als membres d'aquesta institució la intervenció que Miquel Barceló està duent a terme a la capella de Sant Pere de la Seu.

L'Acadèmia, al costat d'ARCA, va ser l'organisme que amb més contundència va mostrar públicament la seva preocupació per l'esperada intervenció, ja que el projecte de l'artista portava aparellada la retirada de nombrosos elements -un retaule neoclàssic i diverses sepultures-, el destí dels quals consideraven que era incert.

Joan Bestard, president del Capítol, va oferir tot tipus d'explicacions als acadèmics, i mostrà in situ on es col·locaran cadascuna de les peces que es retirin, a més d'assegurar-los que les que han resultat danyades en el desboscament -en especial algunes parts del sepulcre del bisbe Bernat Cotoner- seran restaurades. Romà Piña, president de la Reial Acadèmia Mallorquina d'Estudis Genealògics, en nom dels acadèmics, va acceptar aquestes explicacions, que responen a una petició efectuada per Piña, mitjançant una carta, demanant que s'informàs dels canvis que es pensaven realitzar.

«Hem vist un gran interès a salvar els elements salvables i dins de la filosofia de substituir elements ja existents per altres de nous, que no compartim, reconeixem l'esforç del Capítol per conservar les coses. Ara, desitjam que el cost que suposa retirar una capella de la Seu valgui la pena i que el que faci Barceló tingui la suficient dignitat per ser a la Seu», va dir Romà Piña. El president va voler, tanmateix, reiterar la seva opinió que cap intervenció moderna a la Seu no ha d'eliminar una cosa que ja existeix, i en aquest sentit tots els acadèmics van coincidir a assenyalar que «els nous artistes han d'intervenir en espais nous».

Els acadèmics explicaren que «no volem qualificar la intervenció de Barceló, perquè no som membres de l'Acadèmia de Belles Arts». Tampoc no en varen valorar el cost econòmic. «No venim a discutir si Barceló és convenient o no per a la Seu. Només ens preocupam perquè la Catedral no perdi el seu patrimoni». Joan Bestard va manifestar la seva intenció de donar totes les explicacions que facin falta sobre la intervenció de Miquel Barceló a la Seu a aquells grups o entitats que mostrin alguna preocupació, cosa que ja va ocórrer amb ARCA, que també es va interessar pel destí del retaule neoclàssic. A més es va mostrar obert que els acadèmics segueixin puntualment tots els treballs de l'artista.