Les forces de les Nacions Unides assalten Elizabethville, al Congo, i en ocupar tota la província acaben amb la secessió de Katanga, de la qual és el cap Moïse Tshombé. Els homes de l'ONU abandonen, aleshores, el país i encara no han girat l'esquena quan es produeix una nova rebel·lió en el país, aquesta vegada com a protesta pel fracàs de les esperances que el poble havia posat en el fet independentista, és a dir, a causa del caos econòmic. Els rebels fan grans matances i les seves atrocitats escandalitzen Europa.
L'Exèrcit nacional, amb ajut de mercenaris blancs i amb el suport dels governs belga i americà, van, a poc a poc, controlant la situació. Amb això, per a sorpresa de tothom, Tshombé, expulsat de Katanga, és nomenat cap del Govern pel president Kasavubu. De seguida intervé en la lluita i dirigeix amb encert les seves tropes contra els rebels, de les quals forces són caps Gbenye i Mulele. Hi ha nombrosos civils blancs que són presoners dels rebels i el setembre de 1964, per tal de rescatar-los, Bèlgica i els Estats Units es veuen obligats a intervenir un altre cop. Finalment, vençuts els rebels, tornava, d'alguna manera, la normalitat. Però continuava la brega de les ambicions polítiques. Tshombé va poder controlar el Govern fins l'octubre del 1965, no acceptant un pla de reconciliació nacional, a Adula. El novembre d'aquell mateix any, la divisió que hi havia entre els membres del Govern a Leopoldville va permetre al general Mobutu de fer un cop d'Estat i d'enderrocar Kasavuvu. Passà aquest militar a governar el país, canviant el nom de Congo pel de Zaire.
Després de la seva destitució, Moïse Tshombé s'exilià a Europa i el 1967, quan volava a les Illes Balears, camí de Mallorca, fou segrestat. L'empresonaren a Alger, on morí dos anys després.
Però qui era aquest personatge digne d'una novel·la de misteri i intriga? Moïse Kapenda Tshombé havia nascut el 1919. Aparegué en els diaris del món com el líder del moviment seccessionista congoleny de Katanga, nascut arran de proclamar-se independent el Congo Belga. Declarà el 1960, de manera unilateral, la independència de Katanga i la mantingué fins al 1963 amb el suport de les companyies mineres europees. Després hem vist, com a causa d'un polític joc de mans, unificat el país, arribava al càrrec de primer ministre del Govern central. El cop militar de Mobutu tallà les seves ambicions personals i, enderrotat, fugí al vell continent. El que no sabem és el que passà a la presó algerina. Fou Tshombé sotmès a maltractaments? Per què només pogué sobreviure menys de dos anys en el seu captiveri?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.