La Vieja Trova Santiaguera actua aquesta nit al Poliesportiu Galatzó

«La salsa no existeix com a gènere, només es fa per comercialitzar»

TW
0

Per primera vegada els cinc components de La Vieja Trova Santiaguera estan junts a Mallorca. En aquesta ocasió presenten el seu darrer disc de comiat, El balcón del adiós, a partir de les 21 hores al Poliesportiu Galatzó de Calvià. Els integrants d'aquest quintet, compost per Reynaldo Hierrezuelo; Reynaldo Creagh; José Castañeda Maracaibo; Aristóteles Limonta i Ricardo de los Santos Ortiz, interpretaran aquesta nit al municipi illenc temes com Pregón de Santiago de Cuba, Moliendo café, María Cristina, Corazón loco o Son del Turó, gèneres musicals «amb els quals intentam satisfer l'oïda de cada persona, a la vegada que compartir el gust de tots», va afirmar Reynaldo Hierrezuelo, de 76 anys.

Aquest darrer va explicar el motiu del seu comiat. «És honrós i humà fer una retirada a temps. No volem decebre el públic ni nosaltres mateixos. S'ha de donar pas a la realitat i a la història, el menys vell del grup té 68 anys i el més major en complirà d'aquí poc 90 anys». Per ell, un abandonament de la vida pública no significa la renúncia del seu mode d'expressió, perquè «la música és l'ànima del poble» i «la portam dins».

Aquestes paraules no signifiquen que hagin d'oblidar la seva música perquè cada un d'ells la du en el seu interior. «La realitat és que continuarem cantant per a nosaltres mateixos, alhora que cantarem per a nosaltres», diu Reynaldo Hierrezuelo. Tots ells són de Santiago de Cuba i consideren que «la música a Cuba va néixer allà». La pretensió d'aquests intèrprets és donar a conèixer les arrels de la música cubana més profunda i autèntica. Reynaldo Hierrezuelo va declarar que està en contra de la Salsa com a gènere musical. «No l'accept i no hi estic d'acord, és més, per a mi no existeix. S'està fent per comercialitzar».

Afegí que l'aplicació d'aquest nom té una intenció política amb la qual es pretén ignorar Cuba. Afirmà no estar d'acord amb la classificació actual de la música cubana: «Quan s'usa el terme salsa és per no pensar en Cuba quan parlen de guaracha, son i rumba». L'intèrpret santiaguer també envestí contra el projecte Buenavista Social Club, un documental del cineasta Wim Wenders que comptà amb la participació de destacats músics cubans reunits pel nord-americà Ry Cooder i l'èxit del qual ha suposat una fita en la difusió del so caribeny.