La Galeria Nacional d'Art Modern de Roma obre aquesta temporada
amb una àmplia exposició dedicada a Miquel Barceló, un dels pintors
de l'Estat espanyol amb més presència internacional, en la qual
mostrarà 61 obres entre pintura, escultura i ceràmica.
L'atelier di Miquel Barceló és el títol d'aquesta exposició, la
major dedicada fins ara a Itàlia a l'artista nascut a Felanitx, que
s'inaugurà ahir i estarà oberta fins el 12 de gener pròxim. La
mostra ofereix una panoràmica àmplia del treball de Barceló, amb 26
pintures, 18 escultures i 17 ceràmiques. Els quadres permeten
analitzar l'evolució de l'artista mallorquí, ja que van des de 1982
a 2002, sempre amb tècnica mixta, encara que amb temàtica i mida
variades. La mar i la pesca, l'afició de l'artista pels braus o el
seu pas per Mali (Àfrica) són els elements que predominen en alguns
d'aquests quadres, fins al punt que es pot afirmar que formen
sèries.
Les escultures són bronzes en tots els casos, amb els quals
Barceló dissenya en gran part animals, mentre que les ceràmiques
són inèdites, ja que l'artista les creà durant la seva estada a
Vietri sul Mare, una localitat al golf de Salerno, al sud d'Itàlia,
on ha viscut una temporada. El títol de l'exposició, al·lusiu al
taller de Barceló, pretén donar rellevància al centre de treball de
l'artista, conegut per la seva itinerància i el desig de canviar
cada cert temps de lloc de feina, cosa que l'ha portat a Mallorca,
Barcelona, París, Nàpols, Portugal, Nova York, Palerm, Mali i
Vietri.
En aquests tallers, Barceló s'ha caracteritzat per pintar no
sobre cavallet, sinó que deixa la tela en terra i s'inclina damunt,
«fet que la converteix en la taula dels meus quadres; és com ser al
seu interior». Tanmateix, en els darrers temps ha començat també a
usar el mètode invers, de manera que situa la tela en paral·lel al
sostre, cosa que suposa que les «gotasses» de pintura cauen per la
força de la gravetat i donen al quadre un major efecte pictòric, en
opinió de l'artista. Amb aquesta tècnica ha creat Mer du nord,
(2002), el més recent dels quadres exposats a la Galeria Nacional
romana, mentre que en altres treballs recupera la tradicional fusió
d'elements orgànics amb dibuixos, collages de cartró i fragments de
vidre.
Els temes estan trets de la vida normal, segons Barceló, per qui
continua sent vàlid l'ensenyament del Renaixement que un s'ha de
fixar en la naturalesa: «Tot l'art és producte de l'observació i la
reflexió». Per això, no hi ha citacions deliberades a altres
artistes, encara que a l'obra de Barceló es troben influències; a
les ceràmiques s'adverteix que ha visitat les excavacions
clàssiques de Pompeia i Herculà i que aprecia el treball «dels tres
grans ceramistes del segle XX: Picasso, Miró i Fontana». També de
Picasso, com de Goya, s'observa que la pintura té com a objecte els
braus, als quals dedica diverses teles: «No vull fer d'espanyol
professional, però els braus m'agraden. Sempre han estat
maltractats en la història de l'art, i és un gènere que mereix la
pena recuperar».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.