L'estiu segons Herman Raucher (1942)

TW
0

A la ficció literària, Hermie, Oscy i Benjie passen l'estiu a Packet Island. Els dies seran llargs i l'esplai divers, sotmès a les iniciatives dels al·lots en cada moment. Hi haurà, fins i tot, violència, com la que fueteja el món, en aquells anys de la Segona Guerra Mundial. Amb ansietat, volen donar sentit a la seva vida i es volen, també, incorporar a l'univers dels adults. Per arribar a dominar tal cosa, hauran d'assimilar, primerament, tot un desconcertant seguit de prejudicis masculins entorn a la vivència eròtica. Només aconsegueixen d'enganyar-se en satisfaccions parcials.

A través d'aquesta novel·la, Summer of 42 (Estiu del 42), l'escriptor nord-americà ens mostra la seva anàlisi del món de l'adolescència, de la figura que aquí es diria, anys després, «el picador de platja», en realitat, un drama disfressat de «latin lover». Una figura que, tanmateix, en arribar la tardor, es troba sola, sense més riquesa que la seva pròpia imaginació. En el millor dels casos, haurà passat d'una natural timidesa a fer-se passar per un set-ciències cosmopolita.

Un món de realitats, de convencions socials, de secrets que van molt més enllà de l'experiència eròtica novella, l'esperen, inexorablement, amb la trista rutina del dia a dia i la pluja, el vent, la neu dins i fora del seu cos i del seu pensament...

«El sol, oblidant que era el mes d'agost, es prengué la llibertat d'enviar una ràfega autumnal, i la mar es posa en mal temps com en els olis que pengen de les parets dels museus de Boston. Havia descendit fins a la platja trepitjant la sorra endurida per la maror que arribava fins als pujolets anunciadors del gran goig que s'apropava. Només una o dues gavines gosaven mostrar la seva esperança que el sol aconseguiria d'esqueixar la malenconiosa coberta. La casa, allà dalt, asseguda sobre els seus dotze pilars i protegida pels mateixos catorze escalons de fusta que ell un dia havia davallat en absurd estat de confusió, quedava ara a l'esquerra. I encara era allà, com una barrera contra la mar i exemple de l'entossudida pretensió de l'home, la tanca baixa i copejada. I si la música realment sonava o era producte de la seva imaginació importava molt poc. Ell la podia sentir. Suau, trista, evocadora, càlida, sentimental i sagrada: Anit et vaig veure i vaig tenir, de bell nou, aquella vella sensació... I llavors va sentir veus que el cridaven, que venien des de molt lluny, des d'una distància de quasi trenta anys, duites a empentes pel vent i travessant la boira. Eren veus d'al·lots, dominants, nervioses, que ressonaven sobre la sorra i acabaven en una mena de giscar, com gisquen les aus marines...».

Evidentment, hi ha textos literaris que ja seran per sempre un referent històric i sociològic. La memòria, el testimoni, el pensar de la gent del carrer s'ha fet del tot indispensable. Com era un estiu del 1942 als Estats Units vist pels ulls de tres xicots? Aquesta narració ens dóna quasi totes les respostes.

Miquel Ferrà i Martorell