Tècnics contractats pel CIM redacten el pla director del futur museu marítim

Tindrà diverses seus i contarà la relació entre l'Illa i la mar amb un discurs únic

El port de Sóller és dels primers llocs objecte del pla.

TW
0

Un equip de tres persones redacta el pla director del museu marítim de Mallorca per encàrrec del Consell. Serà un document en el qual s'estableixen els continguts però, sobretot, la filosofia d'una institució que neix per explicar la relació entre l'Illa i la mar mitjançant conceptes museístics actuals. Diferents seus, amb una central, concebudes a manera de seccions, i una sèrie de capítols ja definits sobre la història i la cultura marítima són les idees bàsiques de l'esmentat pla. «Qualsevol municipi, persona o associació que vulgui obrir un centre que s'adapti a aquest discurs podrà fer-ho», va assenyalar Joana Maria Palou, directora de Patrimoni Cultural de CIM.

Les seus del Museu estaran repartides. En cada una s'explicarà la història marítima d'aquest lloc en concret i un dels capítols que recull el pla director i que són: la imatge del món, la cartografia mallorquina; la navegació i els instruments que li són propis; el port de Portopí i el sistema portuari insular; el patrimoni flotant, amb tota la riquesa tipològica, històrica i tradicional; la construcció naval i els oficis artesans que s'hi relacionen, la pesca i les seves arts, oficis, estris i el patrimoni immaterial, entre altres.

La seu central «no té per què ser la més important, però és necessari per centralitzar serveis com els de conservació que puguin donar suport a les diferents seccions. Aquesta seu tampoc no té per què ubicar-se a Palma, encara que a Ciutat sí que ha de tenir presència el museu». «La història i la cultura marítima de Mallorca són molt riques i complexes, i des del punt de vista museogràfic s'ha d'explicar mitjançant els objectes que li són propis i amb les tècniques multimèdies actuals», assegura.

Per això el Museu Marítim de Mallorca és més que una successió d'edificis i peces. Encara que les col·leccions són importants, els conceptes sobre els quals es basa han d'assolir mires més àmplies. «Com recuperar un paisatge i musealitzar-ho»: des de les cases d'algues als embarcadors tradicionals o un port. Conflueixen infinites possibilitats i el museu es converteix en un espai gairebé sense barreres.