Juan Ramírez de Lucas: «Un col·leccionista és algú que és molt a prop de la bogeria»

L'escriptor i crític d'art té més de 40.000 peces d'art popular

TW
0

Juan Ramírez de Lucas és escriptor i crític d'art. Però, a més a més, és un dels principals col·leccionistes d'art popular del món. La seva col·lecció està formada per més de 40.000 peces dels cinc continents. Actualment exposa una selecció de 175 màscares a l'església de San Agustín d'Almagro, amb motiu del festival de teatre clàssic que s'hi celebra. L'escriptor passa les vacances a Mallorca, a la qual està estretament vinculat i on viu bona part de la seva família.

"Parlau-nos de l'exposició de màscares.
"Cada any s'organitza una mostra paral·lela al festival. Al principi havia de ser sobre l'art popular al teatre, però després decidírem fer-ne una de màscares de tots els continents. Vam dividir l'espai de l'església en cinc parts i a cada una li vam donar un color identificatiu del continent. José Bono va inaugurar la mostra el 4 de juliol. També se n'ha fet un meravellós llibre.

"Però les màscares són només part de la vostra col·lecció.
"Sí. La meva col·lecció és d'art popular arreu del món. Hi ha peces que tenc en propietat i d'altres que estan dipositades a Albacete. L'art popular és molt ampli. He organitzat exposicions tan diverses com de Nadal, de joguines, de paper retallat o de llibres, entre d'altres.

"Com és la vostra col·lecció?
"La gran aportació d'aquesta col·lecció és que és a escala mundial. En poques col·leccions importants d'art popular estan representades totes les cultures.

"Què és un col·leccionista?
"Un col·leccionista és algú que és molt a prop de la bogeria. Jo només tenc tres vicis: els llibres, els viatges i els objectes d'art popular. I tots tres estan molt relacionats.

"Us resulta molt cara la vostra passió?
"No. Em costaria molt si em dediqués a col·leccionar picassos. Això és relativament barat, encara que s'ha de viatjar molt. Viatjo amb una maleta molt gran, dins de la qual en port una altra de més petita amb la roba. També m'han regalat moltes peces.

"Com vàreu començar?
"De petit sempre vaig sentir una gran admiració per les joguines que es podien manipular. Després em vaig interessar pels retallables de paper. Però va ser a la Fira de Nova York de 1964-65, en la qual vaig treballar al pavelló espanyol, quan em vaig adonar que totes les cultures tenien un art popular. Em vaig proposar aprofundir-hi. I així nasqué la col·lecció.

"Creis que l'art popular es valora prou?
"No tant com caldria, segurament perquè sempre ha estat allà. Al món hi ha grans museus d'art popular, i això significa que té una importància. A l'Estat comença a ser valorat, però quan vaig començar la meva col·lecció no tenia cap importància social.

"Teniu alguna peça que aprecieu més que les altres?
"Totes tenen la seva importància. N'hi ha algunes que han estat més difícils d'aconseguir que d'altres. Però si n'hagués d'escollir una potser m'inclinaria per un siurell força gran en què els tres Reis Mags van en un mateix cavall. Me'l van fer especialment per a mi i em va encantar. Cada peça té una història que ara vull recollir en un llibre que es titula A la búsqueda del arte popular. Historia de una pasión.

"Es podrà veure algun cop la vostra col·lecció a Mallorca?
"Hi hagué un projecte per dipositar part de la col·lecció al castell de Bellver, però topà amb problemes de política.

"L'acabareu?
"És impossible. Sempre trobes una cosa per comprar. Mai no hi haurà una última peça.