L'extraordinari pols personal contra el ferro i la pedra
d'aquest creador del segle XX deixa també la seva petjada a Palma.
A la Rambla, Lloc d'encontre V queda com el gran testimoniatge de
la seva concepció artística, que obliga a conviure poesia i
construcció en més de 15 tones de formigó. Difícilment la memòria
del temps podrà endur-se la història d'aquesta peça, que en el seu
dia es veié sotmesa a una polèmica del tot fora de lloc. Amb ella,
el llegat per a Mallorca de Chillida el guarda la Fundació Bartomeu
March en forma d'Elogi de l'arquitectura. Una altra col·lecció
privada, la Col·lecció Serra, també en té un mural a Sóller.
En comptades ocasions però bones, les creacions d'aquest
intel·lectual, que deia que «en l'art tot es pot aprendre i res o
quasi res no se pot ensenyar», visitaren la nostra terra. La
primera vegada fou a Sa Nostra. Era el gener de 1995 i s'hi
presentà un seguit de peces de l'escultor basc, entre les quals hi
havia les genials «gravitacions» i peces de diferents materials,
com ara granits i terra cuites. Així i tot, si hi ha hagut una
galeria que s'ha mantingut devota a l'art de Chillida ha estat
Pelaires.
Des dels anys setanta, a Mallorca el nom de l'artista ha estat
lligat al de Pep Pinya. A més d'incloure'l en diferents
col·lectives el 1999, amb motiu de la celebració del trentè
aniversari del Centre Cultural Contemporani, li dedicà una
magnífica exposició que mostrava l'home poètic i intimista que fou.
Petites escultures de fang, «gravitacions», una de ferro i
construccions sobre paper integraren la mostra. L'exposició fou
inaugurada per un dels fills de l'artista, Pedro, perquè la ja
debilitada salut de l'escultor li impedí viatjar. Artistes com
Sempere, Roullier i Miró foren algunes de les personalitats amb qui
es relacionà durant petites visites que féu a Mallorca des de
Menorca, on estiuejava.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.