L'escultor basc Eduardo Chillida va morir ahir dilluns a l'edat
de 78 anys a la seva casa de Sant Sebastià. Chillida, que havia
nascut el 10 de gener de 1924 en aquesta ciutat basca, patia una
malaltia cerebral degenerativa irreversible. De fet, ja feia mesos
que l'escultor es trobava malalt, i el seu estat de salut s'havia
degradat considerablement des de març. Dissabte passat,
precisament, es va dur a terme la celebració del 25è aniversari de
la seva obra més representativa, La pinta dels vents. Eduardo
Chillida Juantegui era el tercer fill del matrimoni format per
Pedro Chillida Aramburu i la soprano Carmen Juantegui Eguren. La
família va residir al costat de l'hotel Biarritz de la capital
donostiarra, propietat dels padrins. Als dotze anys va passar tres
mesos a França amb l'objectiu d'aprendre'n l'idioma. Primer a
París, a la casa del doctor Camus, i després a Melun.
Finalitzada la seva etapa escolar en un col·legi de Sant
Sebastià, amb 19 anys es va traslladar a Madrid per començar la
carrera universitària d'arquitectura. Va residir al col·legi major
Jiménez de Cisneros. Llavors va adquirir gran reputació com a
porter de futbol de la Reial Societat. Però quatre anys més tard
una lesió el va obligar a abandonar el futbol. Alhora va
interrompre els seus estudis d'arquitectura. Va romandre a Madrid i
va acudir a classes de dibuix en una acadèmia privada. Llavors va
començar a fer escultures.
El 1948 va viatjar a París, on les escultures clàssiques dels
grecs exposades al museu del Louvre el van impressionar vivament,
fins al punt que influirien a la seva primera gran obra.
L'escultura Tors reflecteix les influències que va tenir sobre ell
l'escultor Brancusi i la seva estilització de les formes. Va ser en
aquests moments quan va fer amistat amb el pintor Pablo Palazuelo,
l'estudi del qual havia visitat a Madrid. Un any més tard Bernard
Dorival, conservador del Museu d'Art Modern de París, va convidar
Chillida i Palazuelo a exposar al «Salon de Mai». Ja el 1950 de nou
va participar al «Salon de Mai», aquesta vegada amb la seva obra
Forma. De tornada a Donostia, es va casar amb Pilar de Belzunce.
Junts es van traslladar a Villennes-Sous-Bois, a Seine-Et-Oise.
Louis Clayeux va seleccionar les obres de l'escultor Tors i
Metamorfosi per a l'exposició Les Mains Ebloues de la galeria
Maeght de París.
A partir de 1951, Chillida va començar a mostrar una gran
preocupació per la caracterització dels llocs i així, la seva
primera escultura abstracta en ferro, Ilarik, recorda les esteles
funeràries basques. El 1954 va realitzar quatre portes de ferro per
a la nova basílica dels monjos franciscans d'Aranzazu, obra de
l'arquitecte Francisco-Javier Sáenz de Oiza. El dia 19 d'abril, per
suggeriment de Pablo Palazuelo, Chillida va fer la seva primera
exposició individual a la galeria Clan de Madrid. Per invitació de
l'arquitecte Ramón Vázquez Molezún, va participar en la X Triennal
de Milà, on rebé un diploma d'honor. La seva primera exposició va
tenir lloc a Madrid el 1954, i a partir d'aquell moment començaren
a succeir-se els premis nacionals i internacionals, que ja no
pararen fins al final de la seva vida.
Durant deu anys es va dedicar al ferro i cap a la dècada dels 60
va tornar a les grans escultures en granit. El 1959 també va tallar
la seva primera escultura en fusta, a la qual seguirien obres en
acer i després els seus primers aiguaforts. A mitjan anys 60,
després d'un viatge a Grècia, creà la seva primera obra en
alabastre, titulada Elogi de la llum I. El 1971 conegué el poeta
espanyol Jorge Guillén, de qui il·lustrà el llibre Més enllà, i un
any després va realitzar l'escultura de formigó Lloc d'encontre III
per al Museu d'Escultura a l'Aire Lliure del passeig de la
Castellana de Madrid.
Les seves obres, que deixen traslluir els seus orígens bascs i
el seu avantguardisme cosmopolita, es troben repartides en una
infinitat de col·leccions privades i públiques per tot el món.
Entre aquestes destaquen algunes com Estela Salvador Allende
(1974), dedicada a l'enderrocat president xilè, La sirena encallada
o Tolerància per al diàleg, elaborada amb motiu del 1.200è
aniversari de la fundació de la ciutat alemanya de Munster. Però,
sens dubte, una de les seves obres més coneguda és La pinta dels
vents, un conjunt monumental situat a Sant Sebastià a la vora de la
mar i que rep aquest nom perquè, segons el seu creador, les tres
escultures que formen l'obra «pentinen el vent en entrar cap a la
ciutat» donostiarra. L'escultor va fer la seva última aparició
pública el 8 d'octubre del 2000, quan va ser investit doctor
honoris causa per la Universitat Complutense de Madrid.
Tres setmanes abans, Chillida, que era membre honorari de la
Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, havia pogut assistir
a un dels seus somnis, la inauguració al poble d'Hernani del
Chillida Leku, ubicat en un espai a l'aire lliure. El museu va ser
inaugurat pel rei Joan Carles I al costat dels caps de Govern
espanyol, José María Aznar, i alemany, Gerhard Schroeder, el
setembre del 2000, malgrat un intent nul d'atemptat per part d'ETA.
Chillida va considerar que les dotze hectàrees de terreny annexes a
una casa en runes del segle XVI eren el lloc apropiat per acollir
una quarantena d'obres monumentals realitzades en acer i pedra, en
les quals és un especialista. Acomplert aquest somni, l'escultor ja
no podrà realitzar el seu altre gran projecte: esculpir la muntanya
de Tindaya, a l'illa de Fuerteventura, a l'arxipèlag de les
Canàries.
«A la meva edat, la vida ja és només un record», deia Chillida
fa poc durant una retrospectiva de la seva obra a Madrid. Chillida
era un dels mestres de l'art monumental, al qual va consagrar la
seva vida després d'haver pensat inicialment en l'arquitectura.
També està considerat com un dels artistes amb més prestigi
internacional. El seu art és particularment apreciat a Alemanya, on
es troba a la capital germànica la seva escultura Berlín, símbol de
la reunificació. Entre els guardons que rebé figuren premis com el
Kandinsky parisenc (1960), el Gran Premi d'Escultura de la Biennal
de Venècia (1958) o, més recentment, el premi Príncep d'Astúries de
les Arts (1987) o el Premi Nacional Francès d'Escultura (1984),
entre altres.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.