Els treballs d'Strapp requereixen un vidre molt determinat. | T.LL.

TW
0

«El vidre no està considerat objecte d'art», comenta Sunny Strapp, un californià que porta dècades treballant amb aquest matèria. Des de fa 4 anys ha instal·lat, al costat de Rosa Llatjós, el seu taller a Sant Joan, a més d'una petita galeria per la qual passen «fins a 2.000 persones al mes». Allà es poden veure obres com les de Gómez de la Parra, que treballa l'oli sobre cartró a la manera de Goya. Així aconsegueix uns misteriosos paisatges submarins, en què predomina l'equilibri cromàtic, la profunditat i unes transparències molt interessants. Aquestes peces comparteixen l'espai amb els vidres de Sunny i de Rosa, que estan majoritàriament realitzats per fusió. Es tracta d'una tècnica molt complexa, laboriosa i que requereix un tipus de vidre importat dels Estats Units.

Segons Sunny, «manejo tres elements: una base que és l'equivalent a la tela, les tires de vidre i els retalls són les meves línies, i els punts els creo a partir de petits vidres de colors anomenats fri». Sunny parteix d'esbossos realitzats a l'ordinador, sobre els quals col·loca capes de vidre com si fes un pastís multicolor. Aquesta primera peça es col·loca en un forn a temperatures que ronden els 800 graus. Allà el vidre es torna líquid i es dilata fins aconseguir un gruix de 6 mil·límetres. «Segons el temps i la temperatura d'enfornat, puc controlar aspectes com la textura o el color de les peces», comenta.

El resultat són obres complexes creada a partir de conceptes pictòrics i escultòrics, plens de matisos i colors entremesclats entre els diferents estrats del vidre. Són peces abstractes i vives, capaces de modificar la seva presència davant dels capricis d'una llum o una altra. L'últim repte de Sunny és cobrir les 13 enormes vidrieres de l'església d'Alcúdia. Per fer-ho, l'artista interpretarà en vidre de fusió els 7 dies de la creació i els 5 ens més forts de la Bíblia (Déu, Jesús, l'Esperit Sant, la Verge Maria i el diable), a més de l'Ascensió.

Segons confessa l'autor, «és un projecte llarg per aconseguir aquestes vidrieres que poden durar fins a 1.000 anys davant els 80 anys de les de vidre plomat». Si el procés creatiu de Sunny es pot considerar tremendament científic i racional, Rosa es mou en el camp impulsiu. El seu joc es basa més en el color i en les formes, amb les quals compon mosaics.