Els periòdics publiquen la fotografia del primer autogir, que ha
estat construït a Anglaterra i preparat a l'aeròdrom de Hamble per
a les proves, «que realitzà amb èxit total, de manera que la premsa
mundial considera el revolucionari sistema aeri de De la Cierva com
una passa decisiva cap a la universalització del senzill i pràctic
aparell...»
Però ja abans, el seu creador havia fet moltes proves, la
majoria amb el mateix èxit. Joan de la Cierva i Codorniu patentà el
seu invent el 1920. Sembla que s'havia inspirat en una joguina
xinesa de quan era adolescent, per a l'invent de la seva màquina.
Sobre la base de la baldufa oriental havia construït, amb els seus
amics, tots afeccionats a l'aeromodelisme, helicòpters elementals.
Tampoc no desconeixia les experiències de Lleonard Da Vinci en
aquest sentit i n'havia reconstruït la maqueta de la màquina
voladora, que havia ideat el gran humanista florentí. L'autogir fou
fabricat en sèrie a la Gran Bretanya i als Estats Units, però la
Segona Guerra Mundial va interrompre, segurament, la seva evolució.
Tant és així que aquests aparells no apareixen, en cap moment, en
el camp de batalla. Però un altre fet suposaria una més gran
interferència en l'obra de De la Cierva, i és que l'any 1939 Igor
Sikorsky presentava al davant d'un grup de funcionaris
nord-americans el seu primer helicòpter, que era capaç de
desenvolupar una major activitat que l'autogir. Aquell primer
helicòpter fou comprat per l'Exèrcit dels Estats Units, que
justificà la compra dient que «es tractava del primer prototipus
que podia ésser utilitzat amb finalitats pràctiques, tant civils
com militars.» Aquesta indústria anà donant més i més models, cada
vegada més perfeccionats, de manera que a la guerra de Corea ja
foren emprats molts helicòpters, anomenats popularment «les pipes
de l'oncle Sam», puix que la seva forma era de pipa. El Sikorsky
H-19 ja suposava disposar d'un vehicle de transport amb una
maniobrabilitat quasi il·limitada. El més popular dels models,
però, fou segurament el Sikorsky SH-3 Sea King, emprat al
Vietnam.
Però tornem a De la Cierva. L'aviador-enginyer era membre del
partit monàrquic Renovació Espanyola i aprofitava els viatges
tècnics per actuar com agent secret contra el Front Popular. En una
d'aquelles missions, el 9 de desembre del 1937, moria en accident
d'aviació (o sabotatge?) a Londres. (Només dos anys després
Sikorsky, com ja hem vist, apareix amb el seu model). Londres era
només una escala en el viatge de De la Cierva, ja que es dirigia a
Alemanya i a Txecoslovàquia, països que subministraven armament als
grups de dretes. Aleshores tenia, Joan de la Cierva, quaranta
anys.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.