L'autogir de De la Cierva (1926)

TW
0

Els periòdics publiquen la fotografia del primer autogir, que ha estat construït a Anglaterra i preparat a l'aeròdrom de Hamble per a les proves, «que realitzà amb èxit total, de manera que la premsa mundial considera el revolucionari sistema aeri de De la Cierva com una passa decisiva cap a la universalització del senzill i pràctic aparell...»

Però ja abans, el seu creador havia fet moltes proves, la majoria amb el mateix èxit. Joan de la Cierva i Codorniu patentà el seu invent el 1920. Sembla que s'havia inspirat en una joguina xinesa de quan era adolescent, per a l'invent de la seva màquina. Sobre la base de la baldufa oriental havia construït, amb els seus amics, tots afeccionats a l'aeromodelisme, helicòpters elementals. Tampoc no desconeixia les experiències de Lleonard Da Vinci en aquest sentit i n'havia reconstruït la maqueta de la màquina voladora, que havia ideat el gran humanista florentí. L'autogir fou fabricat en sèrie a la Gran Bretanya i als Estats Units, però la Segona Guerra Mundial va interrompre, segurament, la seva evolució. Tant és així que aquests aparells no apareixen, en cap moment, en el camp de batalla. Però un altre fet suposaria una més gran interferència en l'obra de De la Cierva, i és que l'any 1939 Igor Sikorsky presentava al davant d'un grup de funcionaris nord-americans el seu primer helicòpter, que era capaç de desenvolupar una major activitat que l'autogir. Aquell primer helicòpter fou comprat per l'Exèrcit dels Estats Units, que justificà la compra dient que «es tractava del primer prototipus que podia ésser utilitzat amb finalitats pràctiques, tant civils com militars.» Aquesta indústria anà donant més i més models, cada vegada més perfeccionats, de manera que a la guerra de Corea ja foren emprats molts helicòpters, anomenats popularment «les pipes de l'oncle Sam», puix que la seva forma era de pipa. El Sikorsky H-19 ja suposava disposar d'un vehicle de transport amb una maniobrabilitat quasi il·limitada. El més popular dels models, però, fou segurament el Sikorsky SH-3 Sea King, emprat al Vietnam.

Però tornem a De la Cierva. L'aviador-enginyer era membre del partit monàrquic Renovació Espanyola i aprofitava els viatges tècnics per actuar com agent secret contra el Front Popular. En una d'aquelles missions, el 9 de desembre del 1937, moria en accident d'aviació (o sabotatge?) a Londres. (Només dos anys després Sikorsky, com ja hem vist, apareix amb el seu model). Londres era només una escala en el viatge de De la Cierva, ja que es dirigia a Alemanya i a Txecoslovàquia, països que subministraven armament als grups de dretes. Aleshores tenia, Joan de la Cierva, quaranta anys.

Miquel Ferrà i Martorell