«Carmen» canta a la Sevilla dels anys 20

El pati acabat de restaurar acull per primera vegada un espectacle de la XVI Temporada d'Òpera

TW
0

La música de Bizet i la història de la gitana tabaquera, una dona que estimava la independència, seran les mateixes, però la Sevilla exòtica i tòpica que va imaginar Merimée avança 100 anys en el temps i passa a una època en la qual es respiren canvis i aires de llibertat. Sevilla viatja al pati de la Misericòrdia, on ja sonen les veus dels qui interpretaran l'òpera Carmen, de Bizet, els pròxims 27 i 29 al pati de l'edifici, un lloc inusual i ple de possibilitats per a aquest tipus d'espectacles. Carmen lluirà vestuari dels anys d'entreguerres, època del xarleston i el mantell de Manila.

Rafel Duran, director artístic, i Rafel Lledó, escenògraf asseguren que «han respectat» al màxim la música de Bizet i la història que acompanya. Tanmateix, per situar l'ideal de llibertat que representa l'heroïna protagonista han elegit un temps de «canvis, quan començava també l'alliberament de la dona», com va ser l'Europa dels anys vint del segle passat. Els contrabandistes, aristòcrates, toreros i tabaqueres que cantaran al pati de la Misericòrdia es reuniran en un cabaret entre el fum de cigarrets, llums tènues, velluts, mirades esquives o còmplices. No hi haurà taverna, ni reixes i flors a les finestres, porrons de vi i rajoles a les parets.

Sí que es mantindran la plaça de braus, el mercat i la fàbrica de tabac, escenaris habituals en els quals transcorre Carmen, encara que Lledó i Duran no en faran una recreació romàntica. «L'espai escenogràfic és la mateixa arquitectura de l'edifici», apunta Lledó. Els jocs de llums contribuiran a crear el clímax. El director d'escena, Rafel Duran, insisteix durant els assaigs que els cantants i els cors desenvolupin les seves possibilitats interpretatives perquè es vol potenciar la part dramàtica, «actuada», d'una peça protagonitzada per una dona «que no se sotmetia a les convencions, per la qual lluiten dos homes moguts per una gelosia terrible perquè ambdós volen posseir-la», comenta Lledó. Carmen, «que no es casa en ningú», acaba trobant la mort.

Al pati de la Misericòrdia ja s'han instal·lat les grades amb 1.000 localitats, i els artistes, en caure l'horabaixa, quan es pon el sol, van prenent posicions en un lloc en el qual cantaran directament sobre les lloses de pedra, sense escenari. Aquesta producció de la Fundació Teatre Principal comença a cridar l'atenció dels mitjans especialitzats. «Alguns es desplaçaran per a l'estrena», diu Xisco Bonnín, director de l'Àrea de Música, que va portar la lírica al poliesportiu Es Galatzó. L'elenc està integrat per cantants de diferents nacionalitats: la soprano dels Estats Units Carolyn Sebron; el tenor xinès Warren Mok; el mexicà Jorge Lagunés; els mallorquins Sandra Galiano, Isabel Rosselló i Marisa Roca, a més de Luca Casalin, Alfredo García, Illia Popov i Manel Esteve. Sens dubte, no falten els cors de la Fundació, que l'any que ve compleixen el seu 20è aniversari. A Carmen canten i actuen el d'òpera i l'infantil.