Toni Catany viu la fotografia com una extensió de la seva vida.
Les seves imatges recorren paisatges, rostres humans, nus i
naturaleses mortes, les quatre línies temàtiques de la seva obra.
L'exposició L'artista en el seu paradís recull tota la trajectòria
de l'artista i s'inaugurà ahir a La Misericòrdia. «Com una
autobiografia, un diari viu». Un diari escrit a través de retalls
d'existència creats a partir d'imatges que, al seu torn, varen
néixer de sensacions i de vivències, algunes de les quals
«íntimes». Un recorregut «pel paradís perdut de la infantesa»,
aquella infantesa que va transcórrer a Mallorca i que es rememora a
través d'instantànies.
En total, 150 obres que s'articulen entorn de les tres plantes
de l'edifici Transparent i a la capella del centre. «Catany no és
un fotògraf banal ni ordinari, viu la fotografia», va explicar
Pierre Borhan, un dels comissaris de la mostra. La viu de tal
manera que, de vegades, «pas mesos sense fer res» perquè «no hi ha
res per expressar», segons Catany. «Quan faig feina no pens en la
futura exposició, pens en mi mateix». El resultat, «imatges que es
presten a diferents interpretacions que es troben «a l'interior de
cada persona»».
La retrospectiva s'inaugurà a final del 2000 al Museu Nacional
d'Art de Catalunya. A Mallorca es poden veure les mateixes
fotografies, «la mateixa persona amb un altre vestit», va dir
Catany. L'exposició es compon dels diferents paradisos que
l'artista ha anat perdent al llarg de la seva vida, un dels quals
és la seva pròpia illa. «Cada dos o tres mesos vénc a Mallorca per
retrobar-me amb la meva terra». Algunes de les imatges són retalls
de l'Illa. «M'inspira gairebé tot el que faig».
Observar tota una vida d'imatges, juntes en un mateix lloc,
obliga Catany a rememorar el passat. Un primer passat rep el nom
d'Altars profans, les naturaleses mortes de l'artista. Codonys,
figues de moro i magranes per simbolitzar una de les obsessions de
Catany: «el pas del temps». «En una imatge es poden incloure flors
mig mortes, símbol del temps, que deixa empremtes sobre els
objectes». Aquesta idea es repeteix al llarg de la seva obra igual
que la bellesa. «Hi ha prou desgràcies en aquest món com per
mostrar la part lletja», va assegurar l'artista.
El recorregut per la seva obra és, al seu torn, un passeig per
les tècniques que l'autor ha experimentat com els calotips, les
polaroids transportades o els jocs amb el bromur. Algunes imatges
recorden les d'altre temps. «Em serveixen per jugar amb les
característiques de definició i indefinició, amb la
intemporalitat». Les diverses maneres de veure el món es
classifiquen en la mostra segons les línies temàtiques de l'autor.
A part de les naturaleses mortes també s'hi inclouen La
Mediterrànea i els seus paisatges; Somiar Déus i els seus retrats i
Mitologia de la bellesa amb els seus nus.
És la primera vegada que es poden veure a Mallorca els nus
masculins i femenins del fotògraf. «La idea va néixer d'una comanda
que Catany va rebutjar», va comentar David Balsells, l'altre
comissari de l'exposició. L'autor fotografia, principalment, «el
cos masculí». «Persegueix la idea que la fotografia pot sintetitzar
els valors estètics del cos», segons Balsells.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.