París val una història d'amor a «La Bohème» que es durà a l'Auditòrium

La Fundació del Principal treu del seu espai el primer gran títol de la temporada lírica

Els bohemis que protagonitzen la història, durant els essaigs. Fotos: P.B.

TW
0

La troupe de la Fundació Teatre Principal es trasllada a l'Auditòrium per oferir el primer gran títol de la seva temporada lírica, La Bohème, una història d'amor romàntic que aixecarà el teló el pròxim dia 3 de maig. Que soni la música! Tonadetes i refileigs que surten dels camerinos, carraspeigs, senyors de levita, dames recatades o senyoretes de vida alegre. És el París bohemi del XIX. Comença el primer assaig amb vestuari. «Aquella és la nostra casa». La frase sona pels passadissos de l'Auditòrium quan el personal de la Fundació Teatre Principal és interrogat sobre el canvi d'escenari. Enyorança sense pausa. Al món de l'òpera, quan es tracta de sortir a escena en un parell de dies, no hi pot haver lloc per a la nostàlgia perquè tot ha de funcionar a la perfecció.

A l'escenari, Encarnita Grizón, veterana del Principal, posa ordre en l'atrezzo, dóna ordres i controla que les ampolles de vi que beuran els protagonistes contenguin la quantitat justa de líquid: «I que sobri per si s'ha de reposar». S'adonarà el públic que al seu interior no hi haurà només un refresc de te? Segur que no perquè així és el teatre: màgia i il·lusió per a l'espectador. Miguel Àngel Zapater, un dels baixos més reconeguts d'Espanya, un altre veterà de la temporada des dels seus inicis com a solista, continua fidel a Mallorca encara que la seva carrera s'ha enlairat fa temps: «Sense dubte que vénc si me criden i no tenc un altre compromís».

Gustavo Porta, tenor argentí que viu a Itàlia, encarna Rodolfo; mentre acaba de vestir-se, conta que La Boheme és una òpera «trista per a tots, per als qui l'escolten i els qui la cantam» per la profunditat dels sentiments que deslliga: amor romàntic del bo. Transcorre als carrers de París i en un fret i pobre altell on Mimí i Rodolfo viuen la seva tràgica història d'amor. Porta qualifica el títol de «meravellós» i destaca la tasca del Principal per «portar endavant aquest projecte», així com «el treball en els assaigs perquè cada un anàs trobant el seu rol».

La soprano, Inés Salazar, tan bella com bona cantant, viatja amb el seu fill, que irromp al camerino per explicar-li una història, aliè als nervis del dia. L'Auditòrium bull de gent vestida a la manera del XIX: bolets, levites, cossets, plomes. Les sastresses no paren, posa aquí un centímetre, eixampla allà. Troben a faltar la seva sastreria del Teatre Principal. «Encara estam una mica perdudes», comenten només d'arribar, agulla en mà. No disposen de molta llum, però es van arreglant. Són fonamentals en el primer dia d'assaig amb vestuari.

Pedro Fuentes, el tenor mallorquí que durant més de 20 anys també ha estat porter i adrezzista del Principal, encarna aquesta vegada un petit paper, el de Parpagnol, un venedor de pepes i trompetes que ja ha representat en altres dues ocasions: «És un rol molt curt, però m'agrada molt perquè surt rodejat d'infants», explica. El director Xisco Bonnín agafa la batuta. La regidora demana silenci. Les veus comencen a elevar-se per damunt de les teulades parisenques de l'escenari.