La presidenta del Consell, Maria Antònia Munar. | PERE BOTA.

TW
0

La setmana passada Maria Antònia Munar posava en mans dels mallorquins la possibilitat de votar a favor de Chenoa perquè tingués opció de representar Espanya al festival d'Eurovisió. S'instal·laven al Consell sis línies de telèfon gratuïtes i es penjava a l'antiga diputació un gran cartell per animar el públic a salvar la concursant mallorquina d'Operación Triunfo. S'hi havien invertit 1.700.000 pessetes i començava l'Operació Chenoa. La polèmica quedava servida.

"La campanya ha estat una inversió o una despesa?
"Se n'ha parlat molt amb bastant de desconeixement. La campanya publicitària és d'1.700.00 pessetes i són un doblers que estan destinats únicament i exclussivament a publicitat, propaganda i promoció. Es gasten en Chenoa, en el Mallorca i en publicitat institucional. És demagògic dir que aquests doblers es podrien gastar en altres tipus de necessitats. Entenc que això ho pot pensar un ciutadà que no té perquè conèixer el funcionament de l'Administració, però és bastant significatiu que ho utilitzin partits polítics que saben perfectament el funcionament pressupostari, i ells fan exactament el mateix. Em referesc als partits que ho han criticat, el PSM i EU.

"Com respondria les crítiques d'aquests partits que parlaven de frivolitat?
"Amb una reflexió. Com m'ho va explicar precisament un simpatitzant del PSM em va ajudar a fer una sèrie de reflexions. Si Damià Pons se'n va de viatge amb doblers públics a Nova York i es fa una foto amb Woody Allen, d'això se'n diu normalització lingüística. Si el senyor Pere Sampol va i paga promoció de passarel·les de moda i es fa una fotografia amb Paloma Lago, és promoció de Mallorca. Si el senyor Sampol surt en el rànquing de moda el número 2 "en una enquesta d'elegants feta al diari Ultima Hora", és que s'esforça a representar bé les Illes. Si la senyora Caro se'n va al Brasil o a altres indrets amb càrrec en el 0'7% de solidaritat, és solidaritat; si es compra un cotxe de 5'5 milions, és per raons de seguretat. Si el mateix ho fes jo, és molt criticable segons el PSM o EU. Crec que tant un com l'altre haurien de tenir més esment del que fan els seus i criticar menys el que feim altres que, almanco, no entram en contradiccions ni hem mentit al nostre electorat.

"El batle de Palma també ho criticava en el sentit que els doblers públics no s'han d'utilitzar per a aquests fins. Ell iniciava una campanya, però amb patrocinador. Què li diríeu?
"Nosaltres hem usat el conveni amb Telefónica i el resultat ha estat el mateix. El Consell no ha de pagar les telefonades que s'han fet, i queden sufragades per la companyia.

"Li han dolgut les crítiques?
"No. Crec que realment no són justes, que no s'utilitza la mateixa vara de mesurar per a uns que per als altres. La meva actitud amb Chenoa ha estat de tot cor i d'ajudar una mallorquina perquè, per mi, una persona que fa 22 anys que viu a la nostra terra, que coneix la nostra llengua, que la parla i que fa gala de mallorquinitat és un mallorquina. No donar-li cap tipus de suport era fer que estigués en desigualtat d'oportunitats amb altres concursats.

"Sabent el desenllaç de la campanya, ho tornaríeu a fer?
"Governar significa prendre decisions i crec que aquesta és acceptada per un ampli tant per cent de ciutadans que han vist com altres comunitats feien això mateix. El programa crec que és digne de rebre suport perquè, en molt de temps, no s'havia vist cap programa que es pogués veure en família i que mostràs objectius com esforç i constància, objectius clars que són valors per promocionar entre la gent jove.

"Aquests mateixos valors: educació, esforç, família i amistat sóns els que utilitza el PP per atribuir-se l'èxit del programa. Són els mateix valors que defensa UM?
"La família i l'educació sí.

"Només en aquest cas tendrien els mateixos valors?
Jo no crec que defensem exactament el mateix. Però el tema de la família sí que és bàsic perquè una societat funcioni. El tema de crear hàbits dins la juventut d'esforç personal, de fer feina, de tenir objectius clars, són positius especialment enfront de la cultura del «botelló» o d'altres programes que pareix que allò que fomenten és el xafardeig.

"És habitual que en una decisió que afecta Cultura no se'n demani opinió a la consellera?
"Des de Presidència, la possibilitat que té qualsevol president del món és poder gastar partides en publicitat i promoció. El tema afecta la joventut, la promoció de Mallorca, la cultura... no és una cosa d'un sol departament. Es tractava de defensar la representant mallorquina en un programa en el qual havien entrat en joc les diferents comunitats.

"Us heu sentit tota sola en aquesta campanya?
"No. M'he sentit secundada per molta de gent, que és quan t'adones de qui són els teus amics i de qui són els qui aprofiten la més mínima ocasió per atacar.

"Creis que Chenoa defensa valors culturals o artístics mallorquins?
"Crec que sí, però ningú ni dels qui opinen ni jo mateixa tenim els coneixements necessaris per donar-ne una opinió sense equivocar-nos. Que ha fet mostra de mallorquinitat en el programa és un fet constatat.

"Anireu a la gala d'Operación Triunfo?
"Supòs que si puc, sí.

Chenoa cantarà La Balanguera?
La presidenta del Consell de Mallorca va voler afegir que «sí, afortunadament aquesta situació en la qual ens trobam pot fer més per la normalització lingüística o per donar a conèixer que La Balanguera és el nostre himne, ja que unes paraules en la nostra llengua o el cant que ella fes de La Balanguera suposarienn més que molts d'esforços institucionals, que molts d'ordres, molts de decrets que puguem fer els càrrec públics». Pareix que la concursant mallorquina té un gran futur per endavant, ja que ha fitxat amb la discogràfica Zomba Record, el grup de Britney Spears i dels populars Back Street Boys.