La setmana passada Maria Antònia Munar posava en mans dels
mallorquins la possibilitat de votar a favor de Chenoa perquè
tingués opció de representar Espanya al festival d'Eurovisió.
S'instal·laven al Consell sis línies de telèfon gratuïtes i es
penjava a l'antiga diputació un gran cartell per animar el públic a
salvar la concursant mallorquina d'Operación Triunfo. S'hi havien
invertit 1.700.000 pessetes i començava l'Operació Chenoa. La
polèmica quedava servida.
"La campanya ha estat una inversió o una despesa?
"Se n'ha parlat molt amb bastant de desconeixement. La campanya
publicitària és d'1.700.00 pessetes i són un doblers que estan
destinats únicament i exclussivament a publicitat, propaganda i
promoció. Es gasten en Chenoa, en el Mallorca i en publicitat
institucional. És demagògic dir que aquests doblers es podrien
gastar en altres tipus de necessitats. Entenc que això ho pot
pensar un ciutadà que no té perquè conèixer el funcionament de
l'Administració, però és bastant significatiu que ho utilitzin
partits polítics que saben perfectament el funcionament
pressupostari, i ells fan exactament el mateix. Em referesc als
partits que ho han criticat, el PSM i EU.
"Com respondria les crítiques d'aquests partits que parlaven
de frivolitat?
"Amb una reflexió. Com m'ho va explicar precisament un simpatitzant
del PSM em va ajudar a fer una sèrie de reflexions. Si Damià Pons
se'n va de viatge amb doblers públics a Nova York i es fa una foto
amb Woody Allen, d'això se'n diu normalització lingüística. Si el
senyor Pere Sampol va i paga promoció de passarel·les de moda i es
fa una fotografia amb Paloma Lago, és promoció de Mallorca. Si el
senyor Sampol surt en el rànquing de moda el número 2 "en una
enquesta d'elegants feta al diari Ultima Hora", és que s'esforça a
representar bé les Illes. Si la senyora Caro se'n va al Brasil o a
altres indrets amb càrrec en el 0'7% de solidaritat, és
solidaritat; si es compra un cotxe de 5'5 milions, és per raons de
seguretat. Si el mateix ho fes jo, és molt criticable segons el PSM
o EU. Crec que tant un com l'altre haurien de tenir més esment del
que fan els seus i criticar menys el que feim altres que, almanco,
no entram en contradiccions ni hem mentit al nostre electorat.
"El batle de Palma també ho criticava en el sentit que els
doblers públics no s'han d'utilitzar per a aquests fins. Ell
iniciava una campanya, però amb patrocinador. Què li
diríeu?
"Nosaltres hem usat el conveni amb Telefónica i el resultat ha
estat el mateix. El Consell no ha de pagar les telefonades que
s'han fet, i queden sufragades per la companyia.
"Li han dolgut les crítiques?
"No. Crec que realment no són justes, que no s'utilitza la mateixa
vara de mesurar per a uns que per als altres. La meva actitud amb
Chenoa ha estat de tot cor i d'ajudar una mallorquina perquè, per
mi, una persona que fa 22 anys que viu a la nostra terra, que
coneix la nostra llengua, que la parla i que fa gala de
mallorquinitat és un mallorquina. No donar-li cap tipus de suport
era fer que estigués en desigualtat d'oportunitats amb altres
concursats.
"Sabent el desenllaç de la campanya, ho tornaríeu a
fer?
"Governar significa prendre decisions i crec que aquesta és
acceptada per un ampli tant per cent de ciutadans que han vist com
altres comunitats feien això mateix. El programa crec que és digne
de rebre suport perquè, en molt de temps, no s'havia vist cap
programa que es pogués veure en família i que mostràs objectius com
esforç i constància, objectius clars que són valors per promocionar
entre la gent jove.
"Aquests mateixos valors: educació, esforç, família i amistat
sóns els que utilitza el PP per atribuir-se l'èxit del programa.
Són els mateix valors que defensa UM?
"La família i l'educació sí.
"Només en aquest cas tendrien els mateixos valors?
Jo no crec que defensem exactament el mateix. Però el tema de la
família sí que és bàsic perquè una societat funcioni. El tema de
crear hàbits dins la juventut d'esforç personal, de fer feina, de
tenir objectius clars, són positius especialment enfront de la
cultura del «botelló» o d'altres programes que pareix que allò que
fomenten és el xafardeig.
"És habitual que en una decisió que afecta Cultura no se'n
demani opinió a la consellera?
"Des de Presidència, la possibilitat que té qualsevol president del
món és poder gastar partides en publicitat i promoció. El tema
afecta la joventut, la promoció de Mallorca, la cultura... no és
una cosa d'un sol departament. Es tractava de defensar la
representant mallorquina en un programa en el qual havien entrat en
joc les diferents comunitats.
"Us heu sentit tota sola en aquesta campanya?
"No. M'he sentit secundada per molta de gent, que és quan t'adones
de qui són els teus amics i de qui són els qui aprofiten la més
mínima ocasió per atacar.
"Creis que Chenoa defensa valors culturals o artístics
mallorquins?
"Crec que sí, però ningú ni dels qui opinen ni jo mateixa tenim els
coneixements necessaris per donar-ne una opinió sense
equivocar-nos. Que ha fet mostra de mallorquinitat en el programa
és un fet constatat.
"Anireu a la gala d'Operación Triunfo?
"Supòs que si puc, sí.
Chenoa cantarà La Balanguera?
La presidenta del Consell de Mallorca va voler afegir que «sí,
afortunadament aquesta situació en la qual ens trobam pot fer més
per la normalització lingüística o per donar a conèixer que La
Balanguera és el nostre himne, ja que unes paraules en la nostra
llengua o el cant que ella fes de La Balanguera suposarienn més que
molts d'esforços institucionals, que molts d'ordres, molts de
decrets que puguem fer els càrrec públics». Pareix que la
concursant mallorquina té un gran futur per endavant, ja que ha
fitxat amb la discogràfica Zomba Record, el grup de Britney Spears
i dels populars Back Street Boys.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.