Ha estat considerada una de les millors novel·les de la
literatura catalana del segle XX i el seu nom no dista gaire de
Mirall trencat, de Mercè Rodoreda, o de Vida privada, de Josep
Maria de Sagarra. I enguany es compleixen setanta anys de la seva
primera edició. Mort de dama és la primera novel·la del mallorquí
Llorenç Villalonga (Palma 1897-1980), una crítica mordaç a
l'aristocràcia illenca de començament del XX que valgué a l'autor
la crítica «entre el món dels regionalistes mallorquins com Miquel
Ferrà o Antoni Salvà», tal com explicà el biògraf de Villalonga,
Jaume Pomar.
Ell mateix s'encarregà de la conferència Per a una lectura de
'Mort de dama', de Llorenç Villalonaga, que tingué lloc a la Casa
Museu de l'escriptor a Binissalem dimarts. El parlament s'inclou en
el cicle Els nostres escriptors, que fa un repàs de les principals
obres de Sant Llorenç Moyà, Pere Rosselló, Joan Alcover i el mateix
Villalonga, autor també de Bearn o la sala de les nines.
Sovint s'ha dit, i Pomar és d'aquesta opinió, que la narrativa
de Villalonga es divideix en tres etapes molt diferenciades,
íntimament relacionades amb els canvis polítics de Mallorca i amb
els personals de l'autor. Malgrat tot, «Mort de dama no s'inclou en
cap d'aquestes etapes sinó que és un experiment a part», declarà
Pomar. Ni pertany als anys més esnobs i curiosos primers
(1924-1939), ni a l'època en què apareix Bearn (1939-1961), ni
tampoc al procés en contra de la modernitat que patí durant els
darrers anys (1961-1975), quan «no fa més que enfrontar-se a la
societat de consum». I és durant aquesta dècada que «aconsegueix un
èxit absolut amb Andrea Víctrix, obra futurista influïda per Aldous
Huxley i Un estiu a Mallorca.
Al llarg de les dècades, Villalonga anà refent i introduint
capítols i personatges a Mort de dama. Patí diversos problemes amb
la segona edició, que féu el 1954, ja que li corregiren la majoria
de girs dialectals que hi havia inclòs i que, segons ell, enriquien
la llengua. L'essència de la novel·la «es ressentí un poc dels
canvis», però avui dia continua sent «un dels millors exemples» de
la vida de l'aristocràcia mallorquina decadent de principi del
segle XX, «que no sabé assumir els canvis que comportaria el
turisme».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.