TW
0

Aquell començament d'estiu, en aquestes dates, es preparava una matança en cadena dels jueus sefardites, des del Guadalquivir al Call de Mallorca, tot passant per la costa mediterrània de la Península. Efectivament, els avalots s'originaren a Sevilla, després a Barcelona, llavors a València i, finalment, a Mallorca. Això vol dir que entre juny i agost d'aquell any es pogueren comptabilitzar, com a mínim, sis mil víctimes mortals (a Barcelona, les matances duraren sis dies).

Un dels supervivents, el savi Simó Ben Tsémakh Duran, nadiu de Mallorca, rabí i metge, pogué fugir de la mala bava dels assassins i embarcar-se. Anà a Alger i s'establí en aquella comunitat del nord d'Àfrica, augmentant allà el seu prestigi. Aquest personatge i els luctuosos fets del 1391 interessaren Isidore Epstein (1864"1962), rabí i erudit hebraista, nascut a Kovna, Lituània, que emigrà a Anglaterra el 1911 i es formà en les escoles rabíniques de Pressburg i a la Universitat de Londres.

A més d'exercir l'ensenyament, investigà temes històrics i entre d'aquests es troba Les responsa del rabí Simó Ben Tsémakh Duran, que l'any 1930 presentava com a tesi doctoral a la Universitat de Londres.

Ara, feliçment traduïda al català pels hebraistes Jord i Gendra i Manel Frau, publicada per Lleonard Muntaner (L'Espill, número 4) i acompanyada d'un estudi preliminar d'aquests dos joves intel·lectuals, es presentà fa pocs dies a la seu d'ARCA i dins les activitats que du a bon terme l'Associació «Llegat Jueu», que al meu veure hauria de tenir més atenció per part dels mitjans informatius ja que en cada cas és un esforç ben lloable per donar a conèixer aquesta part del nostre patrimoni cultural.

El gruix temàtic del llibre ho explica amb aquests mots Epstein en el tercer capítol: «Els tres volums de les Responsa de Duran, unes 800 cartes que formen la principal font del nostre estudi, són un monument d'erudició i de capacitat de treball. Ens deixa molt sorpresos el seu alt coneixement de les tradicions jueves, la claredat d'exposició i la inesgotable cura que demostra en la recerca de la veritat. Per Simó Duran, el coneixement "tant el sagrat com el secular" consisteix en l'estudi de les primeres causes i de les primeres fonts; aquest és l'objectiu que ell mateix es proposa assolir, un objectiu que caracteritza tots els seus escrits. Segons aquest principi, el pensament, una acurada investigació i una elaborada discussió de la literatura rabínica que tracta el tema sobre el que es pregunta, precedeixen cadascuna de les seves decisions...».