«El Fantasma de l'Òpera existí. No fou, com s'ha cregut durant
tant de temps, una inspiració d'artistes, una superstició de
directors, la grotesca creació dels exaltats cervells de les
senyoretes del cos de ball, de les seves mares, de les
acomodadores, de les treballadores del vestuari i de la porteria.
Sí, existí, en carn i os, encara que adoptàs l'aparença d'un
autèntic fantasma, és a dir, d'una ombra...». Amb aquests mots
començava Gaston Leroux la seva famosa novel·la, situada dins
l'atractiu ambient del Teatre de l'Òpera de París, meravella del
gènere arquitectònic eclèctic amb belles decoracions
modernistes.
Gaston Lerroux nasqué a la capital francesa el 1868 i morí a
Niça el 1927. Treballà alguns anys d'advocat i després decidí de
dedicar-se al periodisme. Fou el cronista judicial del diari La
Matin. Al mateix temps provà sort com a autor teatral, però no
aconseguí l'èxit que n'esperava. D'aquesta manera, sota la forta
influència de Conan Doyle i Poe, es llançà a la producció de
novel·les de misteri i aventura. Tanmateix, la que fou
universalment celebrada i traslladada al cinema, El Fantasma de
l'Òpera, ha eclipsat totes les altres. Com deia un crític literari,
«L'Òpera, temple de cultura i centre de reunió de la més daurada
frivolitat, era el millor símbol d'aquell París dels anys
resplendents. Però la cultura esdevé artifici, la frivolitat horror
i la llum boires quan en aquell venerable edifici hi comença a fer
les seves aparicions un extraordinari ésser: es tracta d'un
fantasma. El pitjor és que les aparicions acaben, però hi resten i
s'agreugen fets inexplicables que només poden ser atribuïts a tan
misteriós hoste».
Però... Veritablement existí un fantasma dins aquell meravellós
palau de l'art escènic? La ficció és llegenda i la llegenda,
història? El mateix Leroux escrivia: «Demostraria una gran
ingratitud si no donàs també les gràcies, en el portal d'aquesta
espantosa i verídica història, a l'actual direcció de l'Òpera, que
tan amablement es prestà a totes les meves investigacions i, en
particular, al senyor Massager, així com al simpàtic administrador,
senyor Gabion, i a l'amable arquitecte que té cura de la
conservació del monument, i que no dubtà un instant a prestar-me
les obres de Charles Garnier, encara que estava quasi segur que no
les tornaria. Finalment només em resta reconèixer públicament la
generositat del meu amic i antic col·laborador, senyor J.L. Croze,
que em va permetre de consultar la seva admirable biblioteca
teatral i prendre prestades edicions úniques que li eren molt
benvolgudes».
I en un altre indret, Leroux explicava que «quaranta-vuit hores
abans de l'aparició d'aquesta obra, hi vaig parlar encara, amb el
senyor Dujardin-Beumetz, el nostre simpàtic subsecretari d'Estat
per a les Belles Arts, que em donà esperances, i jo li vaig dir que
era deure de l'Estat acabar amb la llegenda del fantasma per tal
d'establir, sobre bases indiscutibles, la curiosa història d'Erik.
Per a tal cosa és necessari, i seria la coronació dels meus
treballs personals, trobar la mansió del Llac, on es troben,
potser, tresors d'art musical. Qui pot assegurar que no trobaríem
en la mansió del Llac, la famosa partitura del seu Don Joan
Triomfant...?».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.