«Una oportunitat com aquesta és molt difícil de trobar. El poble
de Sóller i els seus visitants tindran una ocasió única de gaudir
d'una faceta més del geni de Picasso». Així presentava l'exposició
«Picasso. Ceràmiques» la seva comissària, Dolors Duran, una mostra
ubicada al convent dels Sagrats Cor de Soller que demà serà
inaugurada dins els actes emmarcats en la proclamació de fill
il·lustre de la localitat del president del Grup Serra i editor
de Diari de Balears, Pere A. Serra Bauzà.
L'exposició mostra unes 40 peces de la Fundació d'Art Serra que
són un perfecte testimoni de la genialitat d'un home que de manera
«casual» va entrar en contacte amb aquesta expressió artística
deixant constància de la seva inquietud i de la seva curiositat per
experimentar en nous camps. «Quant a formes, a l'exposició es
podran veure totes. Hi ha gerres, plats, plaques o rajoles. També
la temàtica és molt representativa que és la mateixa que utilitzà
en la pintura, mitologies, faunes, mussols, ocells, rostres
femenins i la tauromàquia. Així mateix, s'ha completat amb una
escultura de Picasso titulada Femme assissé».
La comissària de l'exposició comentava que «hi ha una sèrie molt
especial que són els 8 plats de La corrida de las manchas sobre
tauromàquia que són unes peces amb fons de policromia i amb motius
en negre. Aquests es completen amb altres tres plats dos d'ells en
fang vermell i un altre policromat». Un testimoni important per
conèixer les diferents èpoques de la tauromàquia en Picasso era
Eugeni Arias conegut com el «Perruquer de Picasso» amb el qual va
compartir horabaixes d'amistat i toros.
Picasso en la ceràmica es va inscriure en el corrent occidental
quant a textures i colorits. Les primeres ceràmiques es varen fer
en superfícies planes. D'aquí passà a les tres dimensions i després
va començar a crear les seves pròpies peces.
La ceràmica de Picasso fins fa ben poc temps no era massa
coneguda. «Va ser fa dos anys quan la Royal Academy of Arts de
Londres va organitzar una exposició de ceràmica posteriorment
exhibida en el Metropolitan Museum de Nova York quan es va començar
a reconèixer. Dins el camp de la ceràmica Picasso també mostrà la
seva inquietud i ho provà tot, va aprendre a modelar. S'implicà en
tot el procés. Avui en dia per veure una exposició de ceràmica s'ha
de fer un recorregut pel sud de França i a Espanya, per Barcelona,
València i el petit poble madrileny de Buitrago de Lozoya. Però la
veritat és que si és volen veure ceràmiques de Picasso amb
abundància s'ha de venir a aquesta exposició», afegia Dolors
Duran.
La passió de Picasso per la ceràmica va nèixer una mica tard i
fou l'atzar el responsable que el geni es dedicàs amb cos i ànima
fins a la seva mort a aquest art. Dolors Duran explicà com Picasso
es va introduir en aquest món.
«Tots els estius Picasso passava les seves vacances a la costa
francesa. Segons relata François Gilot en el seu llibre Vida con
Picasso, la idea de treballar el fang cuit va ser d'una manera
casual. Es trobava a la platja amb una amics i un d'ells va
suggerir visitar el taller de la familia Ramié a Vallauris. Va fer
unes proves amb ceràmica i se n'oblidà. Però l'any pròxim va
visitar el taller. Va ser llavors quan va començar a treballar
sense aturar-se. Amb el director d'una factoria, el senyor Cox va
voler aprendre tot el treball del fang des de l'inici fins al
final», deia Dolors Duran que considera que el més destacable «és
la forma tan profunda en la qual es fica en tot el procés. No es va
conformar amb el que ja estava fet sinó que experimentava en les
formes. Ell sempre estava innovant». La col·lecció de ceràmiques de
la fundació d'Art Serra composada per més d'un centenar de peces
també està exhibida en aquests moments a Itàlia i Navarra.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.